Παρασκευή, 07 Δεκέμβριος 2012 00:00

Το αγαπημένο μου RPG, Κωστής Παπαθανασίου & Fate

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Το αγαπημένο μου RPG, περιγράφει ο Κωστής Παπαθανασίου

 

Τον Κωστή τον γνώρισα στο RPGGrEEKGuild ψάχνοντας να βρω θύματα για την στήλη αυτή. Μου πρότεινε να διαλέξω από μια λίστα για ποιο RPG θα μιλήσουμε. Διάλεξα το Fate από προσωπικό ενδιαφέρον. Για να δούμε τι έχει να πει ο Κώστας για αυτό. Πρώτα όμως θα σας τον γνωρίσω:

Ξεκίνησε το Σεπτέμβρη του 1991 σε ηλικία 11 χρονών την ενασχόλησή του με τα RPGs όταν είδε μια παρουσίαση στο, ιστορικό πια, περιοδικό Pixel του τρόπου με τον οποίο παίζεται ένα παιχνίδι ονόματι "Dungeons & Dragons". Του φάνηκε ενδιαφέρον και μη γνωρίζοντας ότι υπάρχει Κάισσα και στη Θεσσαλονίκη παρήγγειλε από τον αδερφό του να το φέρει από τη Νέα Υόρκη όπου βρισκόταν για διακοπές! Του έφερε λοιπόν το μαύρο boxed set που μόλις είχε κυκλοφορήσει και... the rest is history που λένε και στο New York!

Με τα δικά του λόγια:

Γρήγορα - και αφού εγώ και η παρέα μου κάναμε κάποιες συνταρακτικές "ανακαλύψεις" του στυλ "έχει και Κάισσα στη Ροτόντα ρε!" περάσαμε στο AD&D 2e που ήταν τότε το default σύστημα του D&D και σε κόσμους όπως Forgotten Realms, Dark Sun, Ravenloft, Dragonlance και Planescape. Περίπου μέχρι το τέλος του Λυκείου συνεχίζαμε ακάθεκτοι αλλά με τον ερχομό της 3ης έκδοσης είχαμε πια χάσει το ενδιαφέρον μας. Πανεπιστήμια, νέες παρέες κτλ και καμία όρεξη για D&D.

Κάτι άλλαξε όμως το 2008 και μου ξαναμπήκε το μικρόβιο! Έτσι μετά από μια μικρή απόπειρα με τους κανόνες του D&D 3.5 άρχισα να ψάχνω διάφορα άλλα, κυρίως indie και narrative, παιχνίδια όπως το Spirit Of The Century, Dogs In The Vineyard, Swashbucklers Of The 7 Skies, Big Eyes Small Mouth, All Flesh Must Be Eaten ακόμα και το GURPS. Και πριν από 2 περίπου χρόνια "ξανά-ανακάλυψα" το basic D&D, που παίζαμε στις απαρχές του Χρόνου, μέσω των retroclones και ερωτεύτηκα την απλότητά του και το πόσο χαλαρό και ανοικτό παιχνίδι μπορεί να γίνει, πράγματα που με έκπληξη παρατήρησα ότι χαρακτηρίζουν τα αγαπημένα μου indie games που ανέφερα παραπάνω!

Αυτά, εν ολίγης, αυτήν την περίοδο είμαι ακόμα σε old school D&mode με retroclones όπως το Swords & Wizardry, το Labyrinth Lord, το Delving Deeper που περιμένω να έρθει στο κουτί του ή το Dungeon Crawl Classics. Και πολύ sandbox / megadungeon!

Ξεκινάμε, τι είναι το Fate; Περιέγραψε το μου

To Fate 3.0 είναι ένα indie σύστημα που αρχικά προήρθε από το Fudge και πλέον το συναντάμε σε πολλά pen & paper παιχνίδια με διάφορες μικρές παραλλαγές:

Spirit Of The Century, Diaspora, Legends Of Anglerre, Starblazer Adventures, Bulldogs!, The Kerberos Club, The Dresden Files RPG, Agents Of S.W.I.N.G., Awesome Adventures και τα πολυαναμενόμενα Atomic Robo και Fate Core.

Επιπλέον έχει αναμφισβήτητη επιρροή σε διαφορετικά συστήματα που δανείζονται κάποιους μηχανισμούς από αυτό:

Strands Of Fate, Houses Of The Blooded, ICONS, Chronica Feudalis, ακόμα και το One Ring RPG σε ένα βαθμό!

Το σύστημα δεν έχει κλάσεις/templates, ούτε abilities ala D&D όπως Strength, Dexterity κτλ. Oι χαρακτήρες δημιουργούνται με βάση τα skills τους και ανάλογα με το εκάστοτε setting. Για παράδειγμα, Shooting, Driving,Melee Weapons, Starship Piloting κ.ο.κ και το σημαντικότερο με λέξεις/κλειδιά που δημιουργεί ο κάθε παίκτης για τον χαρακτήρα του ούτως ώστε να τον περιγράψει:

Fallen Noble, The Galaxy's Strangest Lifeform, Necromantic Rituals, Strange Luck, I will avenge the death of my kinsmen! 

Αυτά ονομάζονται ASPECTS.  

Τα Aspects που είναι τελείως freeform και δεν μπαίνουν σε καλούπια (εκτός από τη φαντασία του ίδιου του παίκτη!) εκτός από περιγραφικό χαρακτήρα έχουν και σαφή "μηχανική' λειτουργία και έρχονται στο προσκήνιο με τα λεγόμενα Fate Points, από όπου παίρνει και το σύστημα το όνομά του.

Χοντρικά, ο παίκτης ή ο GM μπορεί να επικαλεστεί ένα Aspect όταν αυτό έχει σχέση με την κατάσταση ή με την πράξη την οποία επιχειρεί ένας χαρακτήρας "πληρώνοντας" ένα Fate Point για να κερδίσει κάποιο bonus ή αντίστοιχα να "πληρωθεί" ένα Fate Point, το οποίο θα μπορέσει αργότερα να χρησιμοποιήσει προς όφελός του,  για κάποιο άσχημο αποτέλεσμα. Το κλειδί δηλαδή του συστήματος είναι τα Aspects να είναι διφορούμενα, να έχουν δηλαδή και αρνητική και θετική χροιά.

Περαιτέρω customization γίνεται με τα stunts, αυτά φανταστείτε ότι είναι κάτι σαν special abilities ή feats του D&D αλλά πολύ πιο minimal, αν και για μένα αυτά είναι δευτερεύοντα στοιχεία του συστήματος.

Τα Fate Points πως ακριβώς τα χρησιμοποιούν οι παίκτες; Πως κερδίζουν bonus; Δώσε μου ένα παράδειγμα με το Aspect ''strange luck''

Τα Fate Points τα έχει μπροστά του ο κάθε παίκτης στο τραπέζι με τη μορφή tokens, εμείς χρησιμοποιούμε κάτι μικρά κόκκινα ζάρια άλλα θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε από μπίλιες μέχρι πούλια του τάβλι. Τα Fate Points χρησιμοποιούνται κυρίως ώστε να ενεργοποιήσουν τα Aspects αλλά επίσης μπορούν να "ξοδευτούν" και ανεξάρτητα αυτών. Ας ασχοληθούμε με τα βασικά όμως, δηλαδή με την αλληλεπίδραση FP και Αspects.

 

Παράδειγμα πρώτο:  Όταν κάποιος χαρακτήρας θέλει να χρησιμοποιήσει ένα Aspect προς όφελός του (αυτό φυσικά προϋποθέτει ότι τη συγκεκριμένη στιγμή υπάρχει η δυνατότητα, δηλαδή είναι κάτι σχετικό με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται) τότε μπορεί να "πληρώσει" 1 Fate Point ώστε να κερδίσει +2 στη ζαριά του (την οποία μπορεί να έχει ήδη ρίξει και να μη του αρέσει). Μπορεί επίσης να ξαναρίξει μια ζαριά που θεωρεί ότι δεν είναι καλή 

Στο παράδειγμα του "Strange Luck" ο χαρακτήρας μας που πέφτει από ένα γκρεμό μπορεί να επικαλεστεί το Αspect αυτό σε μια ζαριά του Αthletics skill λέγοντας στον GM ότι ίσως μπορεί κατά τύχη να βρεθεί ένα σκληρό κλαδί που θα αντέξει το βάρος του ενώ αυτός προσπαθεί να το γραπώσει πριν πέσει. Ο GM το δέχεται και ο παίκτης πληρώνει 1 FP είτε για να κερδίσει +2 bonus είτε για να ξαναρίξει τη ζαριά του.

Παράδειγμα δεύτερο:GM, ή ακόμα και ο ίδιος ο παίκτης, μπορεί να επικαλεστεί ένα Aspect με αρνητικό τρόπο για να κερδίσει 1 FP περιπλέκοντας την κατάσταση εις βάρος του χαρακτήρα του. Φανταστείτε πάλι τον ίδιο ήρωα πριν αρχίσει να πέφτει από το γκρεμό. Βρισκόταν στο πεδίο της μάχης πολεμώντας μια μυστηριώδη φιγούρα και ενώ του έριξε το τελειωτικό χτύπημα ο GM χαμογελάει λίγο πονηρά και προτάσσει ένα FP προς τον παίκτη λέγοντας: "Ξέρεις αυτή η πολύ περίεργη τύχη που έχεις ίσως αυτή τη φορά να μη σου βγει σε καλό..." Ο παίκτης έχει το δικαίωμα να μη δεχτεί το FP (αλλά θα πρέπει να το πληρώσει αυτός από την τσέπη του!) ή να το πάρει και να περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη σε λιγάκι. Πράγματι ο παίκτης τσεπώνει το FP αλλά ο GM του λέει ότι κατά τύχη το τσεκούρι του χώθηκε τόσο βαθιά στην πανοπλία του αντιπάλου που καθώς έπεφτε νεκρός στο γκρεμό ο χαρακτήρας μας δεν πρόλαβε να αφήσει το όπλο του και παρασύρθηκε κι αυτός προς το χάος!

 

Παράδειγμα τρίτο: Ο παίκτης μπορεί να πληρώσει 1 FP που έχει σχέση με ένα Aspect και να δηλώσει ότι κάτι δημιουργείται ή υπάρχει ή συμβαίνει στην ιστορία. Ας πούμε ότι για κάποιο περίεργο λόγο ("Strange Luck") o παραπάνω ήρωας έτυχε να διαθέτει στο σακίδιό ένα winter survival kit κι έτσι δε θα παγώσει αποκλεισμένος σε μια μικρή εσοχή του γκρεμού στις 5 ώρες που θα διαρκέσει η χιονοθύελλα.

Μάλιστα, δύναμη στο παίκτη λοιπόν! Νομίζω πως καταλαβαίνω τι κάνει το Fate να ξεχωρίζει από άλλα RPG

Ναι, είναι ο τρόπος με τον οποίο δίνει τη δύναμη της αφήγησης στους παίκτες μέσω των Aspects των χαρακτήρων τους όπως περιέγραψα παραπάνω. Στην ουσία τα Aspects αποτελούν μια ένδειξη για το τί θεωρεί ο παίκτης σημαντικό για τον χαρακτήρα του και μέσα από διάφορους, απλούς, μηχανισμούς μπορεί να πάρει στα χέρια του τα αφηγηματικά ηνία και να προχωρήσει την ιστορία προς μια άλλη, διαφορετική και αναπάντεχη κατεύθυνση. 

Αυτό φυσικά βοηθάει και τον GM να δημιουργήσει plothooks και σενάρια που θα αρέσουν στους παίκτες του απλά κοιτώντας για μια στιγμή τα character sheets τους! Γενικά το παιχνίδι είναι low-prep, μπορείς να καθίσεις και να το παίξεις στη στιγμή χωρίς να χρειάζεται να ξεφυλλίζεις βιβλία ψάχνοντας για κανόνες, δίνοντας έμφαση στην πλοκή και στο να περάσεις καλά με την παρέα σου! Με λίγα λόγια αυτή η αίσθηση της ομαδικότητας στην κατασκευή της ιστορίας και του κόσμου που εξελίσσεται κατά την διάρκεια των session είναι για μένα το highlight του συστήματος.

Όταν κάτσω να παίξω τι θα συμβεί;

Ακόμα κι αν δεν έχει σκεφτεί ο GM κάποια υπόθεση το σίγουρο είναι ότι το session θα ξεκινήσει αμέσως. Είναι τόσο εύκολο να προχωρήσει η ιστορία είτε από τη μεριά του Game Master είτε από τη μεριά των παικτών που το αποτέλεσμα θα είναι ιδιαίτερα διασκεδαστικό!

Τι χρειάζεται για να αρχίσω να παίζω;

Για να παίξει κανείς με το Fate χρειάζεται ένα από τα παιχνίδια που προανέφερα και είτε κανονικά εξάεδρα ζάρια είτε τα λεγόμενα Fudge Dice. Επίσης όπως και σε όλου του κόσμου τα RPG χρειάζεσαι καλή παρέα, φαντασία και κέφι.

Fudge dice;

Τα Fudge Dice είναι κανονικά εξάεδρα ζάρια που όμως αντί για αριθμούς, στις πλευρές τους, έχουν τα σύμβολα "+" και  "-" και "κενό" (μηδέν). Ρίχνονται πάντοτε ως μια 4δα οπότε το αποτέλεσμα τους μπορεί να κυμανθεί από -4 ως +4 Μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν από κανονικά εξάεδρα δηλαδή:1-2= "-" / 3-4="0" /  5-6="+".

Τι θα συμβούλευες ένα καινούριο GM αν αποφασίσει να ασχοληθεί με το Fate;

Nα δώσει όσο περισσότερο χώρο στους παίκτες του γίνεται να εξελίξουν τους χαρακτήρες τους αλλά ΚΑΙ την πλοκή του παιχνιδιού! Το παιχνίδι στηρίζεται πάνω στη δημιουργική συνεργασία των παικτών με τον GM και πολλές φορές οι δυο αυτοί ρόλοι αντιστρέφονται με μαγικό τρόπο. Δεν υπάρχει καθόλου GM vs Player mentality. Αυτό δεν ισχύει μόνο για καινούριους GM βέβαια αλλά και για όλους όσους έχουν συνηθίσει σε πιο παραδοσιακά συστήματα και παιχνίδια όπου ο Referee είναι το απόλυτο Authority Figure. Αν δεν είναι κάποιος διαθετημένος να παρατήσει στην άκρη αυτή τη νοοτροπία τότε το Fate δε θα του αρέσει, αυτό το υπογράφω.

Επίσης όμως του υπογράφω και ότι δεν ξέρει τι χάνει!

Τι αρέσει σε όσους παίζουν Fate;

Νομίζω στους παίκτες μου αρέσουν περισσότερο 3 πράγματα:

α) Η δυνατότητα να φτιάξεις το χαρακτήρα σου όπως ακριβώς θέλεις, άλλωστε τα Aspects είναι φράσεις της δικής σου επινόησης 

β) Το γεγονός ότι μπορούν να πάρουν μέρος στην αφήγηση της ιστορίας και να την κατευθύνουν εκεί που οι ίδιοι θέλουν με μεγάλη ευκολία

γ) Το ότι μονίμως αναρωτιούνται με ποιον αρνητικό τρόπο θα χρησιμοποιήσω εγώ ως GM  ένα από τα aspects τους για να προχωρήσει η πλοκή! Με το αζημίωτο βέβαια καθώς "τσεπώνουν" κι ένα Fate Point για μετά.

Τι δεν αρέσει σε όσους παίζουν Fate;

Νομίζω αρχικά δεν άρεσε στους παίκτες μου το ότι το όλο στυλ ήταν τόσο διαφορετικό απo ότι το D&D, στο οποίο όλοι κάναμε τη διατριβή μας. Σε εμένα εξακολουθεί να μην αρέσει το μεγάλο μέγεθος των βιβλίων! Εκτός εξαιρέσεων όπως το Diaspora.

Το μεγάλο μέγεθος των βιβλίων; Να συμπεράνω ότι συνήθως χρειάζεται να αγοράσεις ένα corebook μόνο;

Ναι, το μέγεθος των βιβλίων είναι συνήθως μεγάλο, κάπου γύρω στις 400 με 600 σελίδες. Πάντα βέβαια περιέχουν ότι χρειάζεται κάποιος για να παίξει καθώς και κάποιο setting στις περισσότερες των περιπτώσεων.

 Τι θα παίζεις σε ένα χρόνο από σήμερα;

Δεν έχω μαντικές ικανότητες αλλά είτε κάποιο Fate σύστημα είτε κάποιο retroclone έχουν καλές πιθανότητες. Kαι αν καταφέρω να τους πείσω κάποιο άλλο σύστημα που δεν έχουμε δοκιμάσει ακόμα! Ελπίζω βέβαια να παίζω ως Player!!! Μια άδεια ρε παίδες από τα GMing!

Που σε βρίσκουμε στο ιντερνέτ; 

Στο rpggeek.com , rpg.net, dragonsfoot, odd74 ως legopaidi, στο rpgnet.gr ως funny_magical_sound και στο facebook στο σχετικά καινούριο groupaki που ξεκίνησα, RPGGuild, με το κανονικό μου όνομα. 

Τελευταία διάσημα λόγια;

Το νόημα των RPGs είναι να περνάς καλά και να διασκεδάζεις με τους φίλους σου! Μη σηκώνεις "geek" σημαίες και διατυμπανίζεις το geekness σου γιατί όλα είναι μέρος μιας βιομηχανίας που απλά θέλει να σου βάλει ταμπέλα, να σε διαχωρίσει και να σου χαϊδέψει τα αυτάκια προκειμένου να αγοράσεις κι άλλα προϊόντα! Sharing is a state of mind! Σταματάω πριν δημιουργήσω μανιφέστο!

Αυτός ήταν ο Κωστής και το Fate. Αν έχετε απορίες ή σχόλια αφήστε τα εδώ και θα φροντίσουμε να σας απαντήσει.