Πέμπτη, 10 Ιανουάριος 2013 00:00

Το αγαπημένο μου RPG, Χάρης Θανάσουλας & Pathfinder

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

 

Το αγαπημένο μου RPG, περιγράφει ο Χάρης Θανάσουλας

 

Με τον Χάρη ως DMs μοιραζόμαστε μια παίκτρια, βοήθεια μας, και της ζήτησα να με φέρει σε επικοινωνία μαζί του για να μου μιλήσει για το αγαπημένο του RPG. Εκείνος μου πρότεινε να διαλέξω από μία μεγάλη λίστα, όπως θα καταλάβετε διαβάζοντας παρακάτω. Διάλεξα το Pathfinder πιστεύοντας πως θα ενδιαφέρει πολύ περισσότερο κόσμο σε αντίθεση με το Earthdawn που πραγματικά ήθελα. Μετά από αυτή τη θυσία που έκανα για χάρη σας ας γνωρίσουμε το Χάρη με δικά του λόγια:

 

 

Ασχολούμαι ενεργά με τα RPG κάτι περισσότερο από 20 χρόνια κυρίως ως GM. Η πρώτη επαφή ήταν με το Advanced Dungeons and Dragons ως παίχτης και μπορώ να πω ότι ήταν μάλλον τραυματική καθώς κατάφερα να χάσω τρεις χαρακτήρες μέσα στο ίδιο session (και ο GM ήταν εξίσου άπειρος) αλλά παρόλα αυτά ενθουσιάστηκα με το concept και παραμένω το ίδιο ενθουσιασμένος από τότε. Στο AD&D έμεινα για αρκετά χρόνια, δοκιμάζοντας τα περισσότερα published settings όπως Greyhawk, Forgotten Realms, Dragonlance, Dark Sun, Ravenloft και Spelljammer. Στη συνέχεια πέρασα στο Call of Cthulhu και τα διάφορα World of Darkness settings (με έμφαση στο Vampire) και στο Earthdawn, το οποίο παρά το γεγονός ότι δεν είναι από τα πιο διαδεδομένα το θεωρώ ένα από τα καλύτερα συστήματα που έχω δει. Αργότερα ξαναγύρισα στο D&D στην έκδοση 3.5 και στη συνέχεια στην 4e. Τον τελευταίο χρόνο έχω ασχοληθεί κυρίως με το Pathfinder RPG.

 

Πριν συνεχίσουμε με το Pathfinder, μία μικρή παρένθεση! Η πρώτη έκδοση του Earthdawn φαντάζομαι είναι εκείνη που έχεις τόσο ψηλά. Με την 3η έκδοση του 2009 έχεις ασχοληθεί καθόλου; Εάν ναι πως την συγκρίνεις;

 

Η αλήθεια είναι ότι πλέον παρακολουθώ την εξέλιξη του παιχνιδιού μάλλον αποσπασματικά (δυστυχώς δεν υπάρχει χρόνος για περισσότερα από ένα τη φορά) αλλά από όσο έχω δει τα βασικά σημεία του, ειδικά εκείνα που το κάνουν να ξεχωρίζει, έχουν μείνει αναλλοίωτα.

Το Earthdawn διαθέτει μηχανισμούς οι οποίοι κάνουν το παιχνίδι να φαίνεται έντονα ρεαλιστικό, θυσιάζοντας σε κάποιο βαθμό την απλότητα. Οι περισσότερες αλλαγές, από όσο μπόρεσα να δω, εστιάζονταν στο να κάνουν τους μηχανισμούς κάπως πιο απλούς.

Αλλά το μεγάλο του πρόβλημα, και αυτό που με έκανε να γυρίσω στο D&D και στο Pathfinder, είναι ότι το έτοιμο υλικό είναι περιορισμένο. Ο κόσμος είναι πλούσιος, το background εξαιρετικά ενδιαφέρον (δένει και με το Shadowrun για όποιον ενδιαφέρεται αφού το setting είναι το ίδιο με κάποιες χιλιάδες χρόνια διαφορά)  αλλά τα adventures απαιτούν πολλή δουλειά  - και συνεπώς χρόνο - από τον GM. Αυτό είναι κάτι που δεν φαίνεται να έχει αλλάξει ακόμα και στην τελευταία έκδοση.

Κάποια στιγμή θα τα πούμε πιο αναλυτικά για το Earthdawn. Ας γυρίσουμε στο Pathfinder, τι είναι;  Περιέγραψε το.

To Pathfinder RPG δημιουργήθηκε το 2009 από την Paizo, στηριζόμενο στο Open Game License που ίσχυε για το D&D 3.5. Έτσι από πολλές απόψεις είναι μία εξέλιξη του D&D 3.5, βελτιώνοντας και επεκτείνοντας το διατηρώντας ταυτόχρονα σε μεγάλο βαθμό (αν και όχι απόλυτα) τη συμβατότητα με υπάρχων υλικό για τη συγκεκριμένη έκδοση του D&D.

Έτσι σαν σύστημα βασίζεται στο D20 που καθιέρωσε η Wizards of the Coast και διατηρεί τα περισσότερα πλεονεκτήματά του ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει και αρκετά από τα μειονεκτήματα του. Για παράδειγμα προσφέρει περισσότερες επιλογές (character options) από το standard D&D, νέα classes και διαφορετικά features για τα κλασσικά classes με έμφαση στο να πείσει τον παίχτη να μείνει περισσότερο πιστός στο class που θα επιλέξει. Για αυτό και υπάρχουν δυνατότητες που είναι διαθέσιμες μόνο εφόσον κάποιος χαρακτήρας φτάσει στο level 20 προκειμένου να λειτουργήσουν ως κίνητρο στο να παραμείνει κάποιος σε ένα class.

 Έχει δοθεί έμφαση στο να απλοποιηθούν σημεία του παιχνιδιού που επιβράδυναν το παιχνίδι ή δημιουργούσαν σύγχυση με απλοποίηση πολλών κανόνων ή προσθήκη νέων (το skill system είναι μέσα σε αυτά που απλοποιήθηκαν) καθώς επίσης και στην αντοχή των χαρακτήρων, οι κανόνες βοηθούν στο να πεθαίνουν δυσκολότερα.

Τι το κάνει να ξεχωρίζει από άλλα RPG;

Το Pathfinder διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του D&D 3.5, όπως την ωριμότητα  που εγγυούνται τα 20+ χρόνια του D&D που έχει πίσω του, ενώ καταφέρνει να βελτιώσει το σύστημα σε πολλά σημεία. Παράλληλα η Paizo έχει φροντίσει να δημιουργήσει ένα πλούσιο setting, ανταγωνιστικό αν όχι καλύτερο από τα Core Settings του D&D, με άφθονο background, πλούσιο υλικό και πολλές δυνατότητες να το προσαρμόσει ο καθένας στις απαιτήσεις του campaign του.

 Ένα εξίσου σημαντικό σημείο είναι ότι διατήρησε την πολιτική του Open Game License, τουλάχιστον όσον αφορά τα Core Rules, με αποτέλεσμα να υπάρχει ακόμα περισσότερο υλικό από τρίτες εταιρείες – κάτι που για μένα τουλάχιστον που ο διαθέσιμος χρόνος είναι πλέον ελάχιστος,  είναι πολύ σημαντικό.

Όταν κάτσω να παίξω τι θα συμβεί; Τι κάνουν οι παίκτες στο τραπέζι;

Τα session θωρώ ότι δεν διαφέρουν από τα αντίστοιχα άλλων παιχνιδιών. Οι παίκτες έχουν τους χαρακτήρες τους, τα ζάρια τους, συνήθως προηγείται μία ανακεφαλαίωση του προηγούμενου session, καμιά ώρα κουβέντα περί ανέμων και υδάτων ειδικά σε ομάδες που οι παίκτες γνωρίζονται πολλά χρόνια και εκτός παιχνιδιού και ακολουθούν 3 – 4 ώρες περιπέτειας, αν όλα πάνε καλά.

Γιατί τι μπορεί να πάει στραβά;

Γενικά μου αρέσει να αφήνω τους παίχτες ελεύθερους και αποφεύγω να τους κατευθύνω προς συγκεκριμένες επιλογές (railroading) αλλά η αλήθεια είναι ότι αρκετές φορές αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καταλήγουν σε συμπεράσματα και επιλογές που τους οδηγούν μακριά από το στόχο του module.

Επίσης, αν και ο ρόλος του GM είναι σημαντικός, η ατμόσφαιρα και η ροή ενός session εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τους παίκτες. Η ευθύνη του GM είναι να διατηρήσει την ιστορία ζωντανή, αποφεύγοντας καταστάσεις όπως η παραπάνω, αλλά μεγάλο μέρος της ατμόσφαιρας το καθορίζει και η διάθεση των παικτών. Μπορώ να θυμηθώ sessions τα οποία κύλησαν καταπληκτικά, με συνεχή ροή και αμείωτη αγωνία και  μπορώ να θυμηθώ και άλλα τα οποία παρά την ενδιαφέρουσα ιστορία και την μεγάλη προετοιμασία κατέληξαν να είναι απλώς μία κάπως βαρετή επανάληψη του «ρίχνουμε τα ζάρια».

Περιέγραψε μια χαρακτηριστική στιγμή από ένα session που θυμάσαι.

Ένα από τα trademark πλάσματα του Pathfinder RPG είναι το γνωστό goblin από το D&D, που όμως στον κόσμο του Pathfinder έχει επανασχεδιασθεί και αλλαχθεί σε σημαντικό βαθμό με αποτέλεσμα να έχει γίνει στην ουσία το trademark πλάσμα. Υπάρχει ένα short story (ένα session) στο Pathfinder, με το όνομα «We Be Goblins», το οποίο αν θυμάμαι καλά είναι και δωρεάν από την Paizo, στο οποίο οι παίχτες αναλαμβάνουν το ρόλο goblins (επιλέγοντας από προκατασκευασμένους χαρακτήρες) μίας συγκεκριμένης φυλής και προσπαθούν να φέρουν σε πέρας μία αποστολή για λογαριασμό του αρχηγού. Η όλη εμπειρία ήταν μάλλον κωμικοτραγική καθώς οι παίχτες προσπαθούσαν να παίξουν ταυτόχρονα το ρόλο του goblin και να συμπεριφερθούν σαν ομάδα. Περιττό να πω ότι η αποστολή απέτυχε παταγωδώς.

Τι θα συμβούλευες ένα GM αν αποφασίσει να ασχοληθεί με το Pathfinder;

Ένας GM που έχει ασχοληθεί με D&D θα πρέπει να είναι αρκετά προσεχτικός γιατί οι διαφορές αν και μικρές, είναι ουσιαστικές. To συγκεκριμένο RPG πάντως ενδείκνυται και για καινούργιους GM καθώς διατηρεί την απλότητα και αμεσότητα του D&D που το έκανε και τόσο δημοφιλές.

Τι χρειάζεται για να αρχίσω να παίζω Pathfinder;

Το βασικότερο είναι καλή παρέα και διάθεση. Από resources, υπάρχει το Beginner’s Box από την Paizo το οποίο περιλαμβάνει συνοπτικά Hero’s Handbook και Game Master Guide καθώς και κάποιους pre-generated χαρακτήρες για γρήγορη εκκίνηση. Για όσους δεν τους αρέσουν τα shortcuts το πλέον βασικό βιβλίο είναι το Core Rulebook. Για όλους πάντως υπάρχει το Pathfinder SRD το οποίο είναι το απόλυτο reference για το παιχνίδι.

Η παραπάνω μικρή περιπέτεια που ανέφερες, «We Be Goblins», κάνει για εισαγωγική; Φαίνεται πολύ διασκεδαστική.

Είναι σίγουρα διασκεδαστική, και οι χαρακτήρες είναι 1 – 2 level και έτοιμοι (δεν χρειάζεται καν να μπει κάποιος στη διαδικασία του να φτιάξει χαρακτήρες), οπότε σίγουρα κάνει για εισαγωγική στο Pathfinder, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν θα την επέλεγα ως εισαγωγική για νέους παίκτες στα παιχνίδια ρόλων γενικότερα. Τα goblins, ειδικά με τον τρόπο που παρουσιάζονται στο Pathfinder, μπορεί να είναι αστεία αλλά δεν παύουν να είναι goblins, το οποίο σημαίνει βίαια, μοχθηρά και ύπουλα και τα συγκεκριμένα σημεία δεν είναι αυτά που θα ήθελα να μείνουν σε νέους παίκτες ως τα βασικά σημεία ενός χαρακτήρα. Για παίκτες όμως που έχουν εμπειρία σε παιχνίδια ρόλων θα μπορούσε να είναι μία καλή εισαγωγή στο Pathfinder.

Τι αρέσει σε όσους παίζουν Pathfinder;

Τα σημεία ποικίλουν αλλά οι περισσότεροι παίχτες αντιδρούν θετικά με το εύρος των επιλογών όσων αφορά την ανάπτυξη των χαρακτήρων και το βάθος του setting, το οποίο δένει ιδανικά με το σύστημα. Η high fantasy αίσθηση που έτσι και αλλιώς αποπνέει οτιδήποτε σχετικό με D&D, ακόμα και σε low magic campaigns, είναι ένα σημείο που επίσης συγκινεί αρκετούς παίκτες ενώ για τους οπαδούς του D&D αλλά πολέμιους του D&D 4e (δεν συμπεριλαμβάνω τον εαυτό μου σε αυτούς) το Pathfinder αποτελεί κατά κάποιο τρόπο μία δικαίωση.

Θα είχε ενδιαφέρον στο μέλλον να κάνουμε ένα νηφάλιο συγκριτικό τεστ ανάμεσα στις δύο επίμαχες εκδόσεις; Έχεις παίξει και τις δύο αρκετά, τι λες;

Θεωρώ πως είναι μία πολύ καλή ιδέα. Αν και το θέμα έχει συζητηθεί αρκετά, πιστεύω πως υπάρχει ακόμα αρκετός χώρος για συζήτηση. Στο κάτω – κάτω ακόμα και το Pathfinder γεννήθηκε ακριβώς μέσα από αυτή τη συζήτηση.

Και τι δεν αρέσει σε όσους παίζουν Pathfinder;

Δυστυχώς, όπως και στο D&D 3.5, το πλήθος των επιλογών απαιτεί από τον παίχτη ένα μεγαλύτερο βαθμό οικειότητας με το παιχνίδι και αυτό τείνει να αποθαρρύνει αρκετούς.  Σε αντίθεση, για παράδειγμα, με το D&D 4e, όπου τα powers είναι συγκεκριμένα και δεδομένα μετά από λίγο, στο Pathfinder, οι Spellcasters πρέπει να προετοιμάζουν spell επιλέγοντας από μία ομολογουμένως μεγάλη λίστα. Για παίχτες λοιπόν που το παιχνίδι αρχίζει και τελειώνει μαζί με το session, χωρίς να σημαίνει ότι δεν είναι καλοί παίχτες, αυτό τους δημιουργεί άγχος.

Στους casual gamers προτείνεις να μην διαλέξουν spellcaster γιατί θα πρέπει να επενδύσουν παραπάνω χρόνο;

Η αλήθεια είναι ότι τα spellcasting classes, σχεδόν σε όλα τα παιχνίδια  με εξαίρεση το D&D 4e, έχουν μηχανισμούς αρκετά πιο σύνθετους από τα άλλα classes και από εμπειρία μπορώ να πω ότι μάλλον δεν ενδείκνυνται για casual gamers. Κάποια, κυρίως αυτά που αφορούν spontaneous casting, όπως o Sorcerer ή ο Oracle στο Pathfinder, είναι κάπως πιο απλά αφού ο παίκτης πρέπει να γνωρίζει τους μηχανισμούς μόνο για τα spell που ξέρει ο χαρακτήρας του, αφού ο αριθμός τους είναι πεπερασμένος.

Για άλλα classes όμως, που ο αριθμός των spell δεν είναι συγκεκριμένος, όπως ο Wizard ή ο Cleric, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, αφού ο παίκτης θα πρέπει να μελετήσει τους μηχανισμούς πολλών διαφορετικών spell προκειμένου να καταλήξει στο ποια θα χρησιμοποιήσει ο χαρακτήρας του τη συγκεκριμένη μέρα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αφιερώσει σίγουρα περισσότερο χρόνο και τις περισσότερες φορές αυτό φαίνεται να είναι πρόβλημα.

Τι θα παίζεις σε ένα χρόνο από σήμερα;

Αν λάβεις υπόψη σου ότι μόλις ξεκίνησε ένα νέο campaign, το πιθανότερο είναι ότι σε ένα χρόνο από σήμερα, θα παίζω ακόμα Pathfinder και μάλιστα το ίδιο campaign. Για κάθε περίπτωση πάντως διατηρούμε ανοιχτό και ένα CoC game, για να αλλάζουμε λίγο όταν κινδυνεύουμε να βαρεθούμε. Το CoC είναι ιδανικό για σύντομα breaks .

Πως καταφέρνετε παίκτες και GM να μπείτε σε τόσο διαφορετικό mood; Στο Pathfinder οι χαρακτήρες είναι υπερφυσικοί ήρωες που συνήθως σώζουν το κόσμο και στο CoC καθημερινοί άνθρωποι που συνήθως βρίσκουν τραγικό τέλος.

Νομίζω ότι είναι ακριβώς αυτή η διαφορά που κάνει την εναλλαγή ευχάριστη και σχετικά εύκολη. Όταν έχεις σώσει τον κόσμο δύο – τρεις φορές, οι απέλπιδες καταστάσεις και το αναπόφευκτο κατρακύλισμα στην τρέλα και την παράνοια φαίνονται μία ευχάριστη διακοπή από τη ρουτίνα.

Που σε βρίσκουμε στο Ίντερνετ;

Δεν έχω κάποιο site που να συντηρώ στο internet, αν και παρακολουθώ και χρησιμοποιώ αρκετά sites που έχουν σχέση με RPG, όπως το Obsidian Portal και το Myth Weavers, καθώς επίσης και official sites όπως το Dungeons & Dragons  (διατηρώ τη συνδρομή μου ως D&D Insider παρά το ότι δεν ασχολούμαι αυτόν τον καιρό με το D&D)  και της Paizo μεταξύ άλλων.

Τελευταία διάσημα λόγια;

«Ο επόμενος που θα ρίξει τα ζάρια χωρίς να είναι η σειρά του θα χάσει ένα level»

 

Φανταστείτε τι αίσχη κάνουν οι παίκτες του Χάρη για να είναι αυτά διάσημα λόγια! Τσκ, τσκ! Αυτός λοιπόν ήταν ο Χάρης και το Pathfinder, αν έχετε ερωτήσεις για τον ίδιο ή το σύστημα γράψτε την στα σχόλια από κάτω και θα φροντίσουμε να απαντήσει!