Δευτέρα, 05 Νοέμβριος 2012 00:00

Universalis, το παιχνίδι των απεριόριστων ιστοριών.

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Τι είναι το Universalis (Revised Edition); Στην πρώτη σελίδα του βιβλίου περιγράφεται ως εξής:

Το παιχνίδι όπου όλοι είναι Game Masters, όπου οι παίκτες φτιάχνουν και διαμορφώνουν το κόσμο που θέλουν καθώς παίζουν, όπου η αγωνία δημιουργείται από τις πράξεις των παικτών και όχι από το ρίξιμο των ζαριών, όπου η ιστορία εξελίσσεται καθώς παίζεις και όχι από random tables, railroading ή scenario books. Το παιχνίδι που δεν χρειάζεται καθόλου προετοιμασία, και που δεν πειράζει αν κάποιοι παίκτες αργήσουν ή δεν έρθουν καν.

 

Το 2002 που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά όλα τα παραπάνω έμοιαζαν εντελώς πρωτόγνωρα και πειραματικά. Και όμως το βιβλίο στηρίζει μια σφιχτοδεμένη storytelling εμπειρία. Και πως γίνονται όλα αυτά?

20120917-194757.jpg

Καταρχήν το παιχνίδι είναι περισσότερο storytelling παρά RPG με την έννοια ότι όλοι οι παίκτες συνεργατικά και ανταγωνιστικά διηγούνται μια ιστορία σε ένα κόσμο που δημιουργούν όλοι και όχι την περιπέτεια μόνο του δικού τους χαρακτήρα στο κόσμο του game master.

Για το παιχνίδι χρειάζονται: καμιά 50ρια tokens για κάθε παίκτη (γυάλινα μπιρμπιλόνια για παράδειγμα ή οτιδήποτε έχετε στο σπίτι όπως νομίσματα, καραμέλες κτλ), μολύβια, ένα τετράδιο ή λευκές κόλλες, περίπου 10 δεκάπλευρα (d10s) για κάθε παίκτη, και κάνα δυο μπολάκια.

Κάθε παίκτης ξεκινά με 25 tokens και η πρώτη φάση του παιχνιδιού είναι η δημιουργία του setting όπου καθενας στην σειρά του πληρώνοντας ένα token προτείνει ένα στοιχείο* για
α) την ιστορία του παιχνιδιού π.χ. θα έχει διαστημόπλοια ή
β) για το social contract μεταξύ των παικτών π.χ. απαγορεύονται τα αστεία Monty Pythons ή
γ) για ένα μηχανισμό του παιχνιδιού π.χ. μπορεί κάποιος παίκτης να δανειστεί tokens από κάποιον άλλον.

Όταν όλοι οι παίκτες πάνε πάσο ξεκινά η δεύτερη φάση όπου bidάρουν όλοι (με τα tokens τους) για το ποιος θα ξεκινήσει πρώτος το παιχνίδι. Ο νικητής ξεκινά να συνθέτει την πρώτη σκηνή ξεκινώντας με την τοποθεσία, την χρονική στιγμή και τα συστατικά (άνθρωποι, αντικείμενα κτλ) πληρώνοντας για κάθε τι ένα token. Όταν τελειώσει η σκηνή τότε όλοι bidάρουν ξανά για το ποιος θα είναι ο αφηγητής.

Αυτό που προχωρεί την ιστορία μπροστά είναι:
α) η δυνατότητα κάθε παίκτη να διακόψει την αφήγηση κάθε σκηνής και να αποκτήσει ολικό έλεγχο κάποιου στοιχείου (ενός χαρακτήρα για παράδειγμα) bidαροντας ενάντια στον παίκτη που διηγείται.
β) κάθε παίκτης μπορεί να προβάλει κάποια επιπλοκή στην ιστορία για να την σπρώξει στην κατεύθυνση που επιθυμεί.

Όταν συμβεί ένα από τα δύο παραπάνω τότε όλοι οι εμπλεκόμενοι συγκεντρώνουν d10s (δεκάπλευρα ζάρια) ανάλογα με το πόσα tokens πληρώνουν ή/και χρησιμοποιώντας τα ''χαρακτηριστικά''** των συστατικών που ελέγχουν (πχ ο ένας πολεμιστής μπορεί να έχει δυο χαρακτηριστικά, γενναίος και δυνατός. Αυτό του προσθέτει δυο d10) Όλοι ρίχνουν τα ζάρια τους και όποιος έχει περισσότερες επιτυχίες (από 1 έως 5 στο ζάρι είναι επιτυχία) κερδίζει τα ανάλογα tokens και τα χρησιμοποιεί για να αφηγηθεί το πως εξελίσσεται η ιστορία.

20120917-194918.jpg

Αυτοί είναι οι βασικοί κανόνες του παιχνιδιού και το βιβλίο (πρόσφατα βγήκε και σε PDF) με πάνω από 120 σελίδες που τους κάνει εντελώς κατανοητούς με παραδείγματα από actual play για κάθε περίπτωση.
Ήταν το πρώτο RPG/storytelling game που έπαιξα στη ζωή μου σε ένα και μοναδικό session δυο παικτών με την γυναίκα μου. Το μοναδικό μείον που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι πρέπει οι παίκτες να πηγαίνουν κόντρα στους άλλους και πολλοί gamers ειδικά RPGers που έχουν συνηθίσει στη συνεργασία δυσκολεύονται να μπουν σε αυτό το πνεύμα. Eίναι πολύ καλό για mini-campaign και όχι για one-shot. Από εκεί και πέρα κάνει όλα όσα υπόσχεται στην πρώτη σελίδα.

Δέκα χρόνια μετά έχουν ήδη κυκλοφορήσει πολλά παιχνίδια που στηρίζονται στις αρχές του Universalis, όπως το A Penny for My Thoughts ή το Fiasco και με πιο κοντινό του το περσινό Microscope

* tenet το λέει στο βιβλίο που μεταφράζεται σε ''αξίωμα'' δηλαδή κάτι που δεν μπορεί να αλλάξει άπαξ και πληρωθεί με token αλλά όπως όλα τα ''αξιώματα'' στο παιχνίδι αν κάποιος bidάρει αρκετά μπορεί να το αλλάξει.

** Κάθε ''χαρακτηριστικό'' (trait στο βιβλίο) έχει πληρωθεί ένα token κατά την δημιουργία του και εισαγωγή στην ιστορία