Δευτέρα, 21 Ιανουάριος 2013 00:00

Το Ζοφερό Κάλεσμα του Κθούλου

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Πως θα ήταν εάν υπήρχαν τα τέρατα αλλά δεν υπήρχαν οι ήρωες για να τα πολεμήσουν ;

 

Η αλήθεια βρίσκεται στην σκιά των αστεριών

(εισαγωγική ιστορία)

 

Μέχρι εχτές ήσουν ένας πετυχημένος καθηγητής αρχαιολογίας με μερικά πτυχία παραπάνω σε διάφορους κλάδους. Είχες φίλους καλλιτέχνες άλλα και ανθρώπους της διανόησης. Είχες μια καλή ζωή και πλήρη άγνοια για το τι άλλο υπάρχει εκεί έξω, στις σκιές από το φως των αστεριών.

Μέχρι που επέλεξες να πας ... , όχι λάθος, το κυνήγησες να πας να ερευνήσεις μερικά αρχαία ξεχασμένα μεγαλιθικά χτίσματα κάπου στην άκρη της βόρειας Ευρώπης. Θα έγραφες το βιβλίο σου σχετικά με αυτά και θα γινόσουν γνωστός στον κλάδο σου. Αυτά ήλπιζες, Αυτά ήταν τα όνειρα σου χτισμένα πάνω σε μια πραγματικότητα από άμμο σε μια παράλια μιας θάλασσας από τρελά και παράνοια.

Γιατί όταν πήγες εκεί, όταν έφτασες εκεί, όλοι σου είπαν να φύγεις με όλους τους δυνατούς τρόπους αλλά εσύ, στηριζόμενος στο πτυχίο κοινωνιολογίας και τις γνώσεις σου πάνω στην συμπεριφορά των δεισιδαιμόνων ανθρώπων, τους χλεύασες μέσα στην άγνοια σου.

Και εκεί τελικά βρήκες μια αλήθεια τόσο παράλογη και παράξενη που όλα όσα ήξερες, όλα όσα έδωσες τα πιο πολλά χρονιά της ζωής σου για να μάθεις και να κομπάζεις ότι τα κατέχεις σε ακαδημαϊκό και πανεπιστημιακό επίπεδο έγιναν στάχτη στον άνεμο.

Εκεί είδες τους αρχαίους και μεγάλους παλαιούς να έχουν χαράξει τον τόπο με τα σημάδευα τους που όμως δεν τα ήξερες και δεν τα αναγνώρισες. Και έπειτα ήρθαν τα πλάσματα που ήταν οι φύλακες και οι ιερείς του τόπου και σε έδιωξαν μακελεύοντας όλους όσους ήταν εκεί μαζί σου.

Κάνεις όμως δεν σε πιστεύει, πανάθεμα τους, ποντίκια να φάνε τα μάτια τους, όλοι λένε ότι άπλα τρελάθηκες αλλά εσύ ξέρεις το τι ήταν πραγματικό, ξέρεις ότι άδικα σε έκλεισαν μέσα στο Σανατόριο, ξέρεις μια αλήθεια που δεν ξέρουν αυτοί.

Ξέρεις για τα μεγάλα φτερωτά έντομα που σχημάτιζαν ανθρώπινες λαλιές μέσα στο μυαλό σου και φορούσαν το δέρμα τον ανθρώπων σαν προβιά. Το ξέρεις ότι είναι ακόμα εκεί και φυλάνε τους λίθους και τα μυστικά τους άλλα κάνεις δεν σε ακούει.

 

Χίλια συγνώμη άλλα αυτό το παιχνίδι μου βγάζει τον συγγραφέα από μέσα μου. Μέτα από αυτήν την όσο το δυνατόν πιο σύντομη εισαγωγή που μπορούσα να γράψω για να σας βάλω στο κλίμα πρέπει να αρχίσω να σας αναλύω το παιχνίδι ρόλων Call of Cthulhu.

 

Είναι ένα τρομαχτικά μεγάλο βιβλίο

Όλοι όσοι με ξέρουν σε προσωπικό επίπεδο ξέρουν ότι οι δυο αγαπημένοι συγγραφείς μου είναι ο Stephen King και ο Howard Philips Lovecraft. Όταν λοιπόν άρχισα να ανοίγομαι στο χόμπι των παιχνιδιών ρόλων έμαθα ότι υπάρχουν παιχνίδια βασισμένα στην γενική και ειδική θεματολογία του Lovecraft ενθουσιάστηκα και είπα πως πρέπει να αποκτήσω και να ασχοληθώ έστω με ένα από αυτά.

Αρχικά πρέπει να τονίσω ότι το Call of Cthulhu διαφέρει από όλα όσα έχετε μάθει μέχρι τώρα ότι ισχύουν στα πιο πολλά παιχνίδια RPG. (αυτό το λέω με βάση ότι ο μέσος Έλληνας παίχτης έχει παίξει κυρίως κάποια εκδοσή του Dungeons & Dragons, ίσως και Vampire). Δεν υποδύεστε κάποιον ήρωα που θα γράψει την δίκη του ιστορία με τις πράξεις του και πολλές φορές μπορεί να μην καταφέρετε να κερδίσετε τον “κακό” της ιστορίας. Είναι ένα παιχνίδι πιο ρεαλιστικό, κατά τα δικά μου δεδομένα και προσωπικό τρόπο σκέψης, όπου οι χαρακτήρες παίρνουν μέρος σε ιστορίες τρόμου και απόκοσμης φρίκης με πιο πιθανή κατάληξη την τρελά ή και τον θάνατο.

Πρόσφατα λοιπόν μέσω του αρθρογράφου στον Λαβύρινθο και ιντερνετικού φίλου, του Κωστή Παπαθανασίου (Legopaidi), κατάφερα να αποκτήσω την έκτη εκδοσή του παιχνιδιού Call of Cthulhu. Η πρώτη μου σκέψη όταν το είδα είναι και ο τίτλος αυτού του κεφαλαίου. Ένα ογκώδες και μεγάλο βιβλίο 320 σελίδων που στο πρώτο ξεφύλλισμα έμοιαζε αρκετά πυκνογραμμένο.

Να κάνω μια μικρή παρένθεση εδώ και να σας πω ότι ουσιαστικά οι εκδόσεις του Call of Cthulhu δεν είναι σαν τις εκδόσεις του Dungeons & Dragons, οπού η μια εκδοσή διαφέρει σε κάποιο βαθμό από την άλλη. Το Μηχανικό μέρος του παιχνιδιού έχει αλλάξει ελάχιστα από το 1981 που κυκλοφόρησε πρώτη φόρα, αντίθετα το βιβλίο από όσο γνωρίζω εμπλουτίστηκε με νέα θέματα ή επέκτεινε τα ήδη υπάρχοντα.

 Ξεκινώντας όμως να το διαβάσω με καθαρό μυαλό, μετά από λίγη ώρα είδα ότι στην ουσία είναι πιο πολύ μια μικρή Wikipedia (ή όπως λέγαμε πιο παλιά, εγκυκλοπαίδεια) πάρα πνιγμένο σε κανόνες.

Το να φτιάξεις χαρακτήρα ήταν πιο εύκολο από όσο νόμιζα μια και αν έχω μελετήσει το σύστημα Basic Role Play που βασίζεται το παιχνίδι, το έκανα πολύ επιφανειακά απλά και μόνο για να έχω μια βασική ιδέα.

Υπάρχουν αρκετά στατιστικά, πιο πολλά πάντως από ότι έχει συνηθίσει κάποιος σε άλλα RPG όμως στην ουσία ήταν μοναχά δυο σελίδες όλοι οι κανόνες για την δημιουργία ενός Ερευνητή, όπως προτιμά να λέει τους Χαρακτήρες το Call of Cthulhu.

Το βιβλίο δίνει βασικές πληροφορίες για να παίξεις κυρίως στην Αμερική του 1890, του 1920 και στο σήμερα (το 2005 που τυπώθηκε το βιβλίο) αλλά με λίγο ψάξιμο από την πλευρά του GM ίσως θα μπορούσατε να το μεταφέρετε και άλλου. Ελλάδα του 1920 κανείς ; Αλλά καλύτερα να πάρω τα πράγματα με την σειρά και να μην σας μπερδεύω μιλώντας για διάφορα πράγματα αριστερά και δεξιά.

 

Στα σπλάχνα του θηρίου

Στο πρώτο κεφάλαιο θα βρείτε την ομότιτλη ιστορία του HP Lovecraft σαν εισαγωγική ιστορία και θεωρώ ότι είναι αρκετά καλή για να σας βάλει στο κλίμα και στο ύφος που θα κινηθεί το παιχνίδι. Αν και σας προτείνω να πάτε σε ένα κάλο βιβλιοπωλείο και να πάρετε μια μεγάλη συλλογή με έργα αυτού του συγγραφέα και να μην περιοριστείτε μοναχά σε αυτήν.

Στο δεύτερο κεφάλαιο είναι το Μηχανικό σύστημα του παιχνιδιού. Είναι ένα παιχνίδι που δεν έχει ούτε XP, ούτε κλάσεις, ούτε φυλές, πάντα σε σχέση με το D&D. Αν και υπάρχει μια σελίδα με προτεινόμενα επαγγέλματα μπορείτε να είστε ότι θέλετε στα πλαίσια του κόσμου και της εποχής του παιχνιδιού. Το κεφαλαίο με το σύστημα του παιχνιδιού δεν είναι τόσο πνιγμένο σε κανόνες, όσο σε παραδείγματα για το πως μπορείς να φτιάξεις έναν χαρακτήρα ή διάφορες επεξηγήσεις όρων του παιχνιδιού, μερικούς επιστημονικούς και γενικής και ανάλογης θεματολογίας.

Τον χαρακτήρα τον φτιάχνεις ρίχνοντας τρία εξάπλευρα (3d6) ζάρια για τις ακόλουθες βασικές ικανότητες, Δύναμη (STRength), Κράση (CONstitution), Θέληση (POWερ), Δεξιοτεχνία (DEXterity), Εμφάνιση (APPearence) ενώ για τις ακόλουθες ρίχνεις μονάχα δυο εξάπλευρα (2d6) και προσθέτεις έξι, Μέγεθος (SIZe) & Ευφυΐα (INTeligence). Η μοναδική που ρίχνεις τρία εξάπλευρα (3d6) και προσθέτεις τρία είναι η Μόρφωση (EDUcation).

Αυτές είναι όλες οι βασικές ικανότητες που έχει ένας Χαρακτήρας και μεσώ αυτών βγαίνουν όλες οι επιπλέον, όπως η Ιδέα (Idea = INT X5), η Τύχη (Luck = POW X 5) και η Γνώση (Know = EDU X5) και φυσικά οι Πόντοι Αντοχής (Hit Poits = (CON +SIZ)/2), οι Πόντοι Μαγείας (Magic Points = POW) και τέλος η Λογική (Sanity = POW X 5).

Είμαι σίγουρος ότι ακούγεται περίπλοκο έτσι όπως σας το περιγράφω τώρα, αλλά δεν μας μας πήρε πάρα πολύ ώρα να φτιάξουμε με την ομάδα μου τους πρώτους τους χαρακτήρες. Αυτοί, γιατί εγώ έκανα πάλι τον GM ή Φύλακα (Keeper) όπως τον αποκαλεί το παιχνίδι.

Το κεντρικό σύστημα του παιχνιδιού βασίζεται σε ρίψεις του d100 , γνωστό και σαν d% ή πιο απλά, δυο διαφορετικά d10, το ένα με δεκάδες και το άλλο με μονάδες. Εάν προσέξετε το Φύλλο Χαρακτήρα θα δείτε ότι όλες οι Ικανότητες (Skills) είναι σε ποσοστά επί της εκατό και ότι οι πιο πολλές ξεκινούν από το 10% (μόνη εξαίρεση το Cthulhu Mythos αλλά θα σας πω λίγο πιο κάτω γι αυτό).

Δηλαδή εάν ένας χαρακτήρας θέλει να αναλύσει ένα υγρό και έχει Χημεία (Chemistry) 11%, θα πρέπει να ρίξει το d% και θα πρέπει να φέρει λιγότερο από 11. Αυτό μου άρεσε αρκετά γιατί αφαιρεί από τον GM το να οριοθετεί την δυσκολία στους παίχτες και να καταλήγουν να τον κατηγορούν ότι δυσκολεύει το παιχνίδι, όπως μου έχουν πει έμενα παλιότερα σε παρτίδες Dungeons & Dragons.

Ένα από τα πιο σημαντικά στατιστικά και μηχανικά μέρη του παιχνιδιού, που εξαιτίας αυτού έγινε και τόσο διάσημο από όσο ξέρω, είναι η Λογική (Sanity). Ανάλογα με το επίπεδο αυτού του στατιστικού, έτσι αντιδράει και ο Χαρακτήρας σε όλα όσα βλέπει γύρω του.

Πως θα αντιδρούσατε εσείς εάν βλέπατε το γδαρμένο σώμα ενός νεκρού ζώου; Αυτό ακριβώς εξομοιώνει αυτό το σύστημα.

Εάν χάσετε απότομα αρκετούς πόντους όμως υπάρχει πιθανότητα για κάποιο προσωρινό κουσούρι όπως ένα τρέμουλο στα άκρα ή ακόμα και κάποια μορφή καταπληξίας, ενώ εάν χάσετε πολλούς ή όλους αποκτάτε ένα πιο διαρκές ή και μόνιμο που συνήθως έρχεται παρέα με το ότι ο Χαρακτήρας σας πέρασε ένα χρονικό διάστημα σε κάποιο ίδρυμα.

Η μείωση της Λογικής γίνεται με κυρίως έναν τρόπο. Αρχικά ρίχνουν οι παίχτες ένα d% ενάντια στο συνολικό όριο της Λογικής τους και εάν δεν το πετύχουν ρίχνουν κάποιο ανάλογο ζάρι και χάνουν κάποιους πόντους χωρίς όμως να πέφτει το όριο τους.

Το όριο αυτό χαμηλώνει κυρίως με κάθε ανάπτυξη της Δεξιότητας (Skill) Cthulhu Mythos καθώς υποτίθεται ότι ο Χαρακτήρας μαθαίνει κάτι που τον τάραξε σε μεγάλο βαθμό για πλάσματα, πλεκτάνες και γνώσεις που δεν έπρεπε να ξέρει.

Αυτά είναι τα πιο σημαντικά για το Μηχανικό μέρος του παιχνιδιού αλλά να πω αναφορικά ότι υπάρχουν και στατιστικά για οπλισμό ανάλογα με την εποχή, μερικά βασικά οχήματα και το πως ορίζει το παιχνίδι την μαγεία σε αυτό τον κόσμο.

Για την μαγεία άπλα θα σας πω ότι δεν έχει καμία σχέση με ότι ξέρετε από το Dungeons & Dragons. Μοιάζει πολύ περισσότερο με χρονοβόρα τελετουργία που κουράζει πνευματικά τον Χαρακτήρα. Οπότε κάλο θα ήταν ή να μην την πλησιάσετε καθόλου ή να είναι κάποιου είδους τελευταία λύση.

 

Φάγαμε το θηρίο, η ουρά μας έμεινε

Το υπόλοιπο του βιβλίου είναι εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, μερικά έτοιμα σενάρια για να παίξετε με την ομάδα σας και κάποια εργαλεία, ας πούμε, για να βοηθήσουν τον GM στην οργάνωση του παιχνιδιού. Υπάρχουν και τρεις ενότητες που έχουν στατιστικά πλασμάτων και χαρακτήρων αλλά βασίζονται πιο πολύ σε περιγραφές πάρα σε στατιστικά.

Φυσικά και υπάρχει ενότητα σχετικά με το ποιος ήταν ο Howard Philips Lovecraft και τα έργα του, με ενότητα με το τι είναι η παράνοια και τι είδη υπάρχουν καθώς και μια βασική περιγραφή σχετικά με την κάθε μια που προτείνει το παιχνίδι, μια ενότητα τι είδους εξωγήινοι (ουσιαστικά αυτό είναι τα πιο πολλά τέρατα) μπορεί να εμφανιστούν στο παιχνίδι, καθώς και η τεχνολογία τους, ενότητα με πλάσματα και με “θεότητες” και τέλος μια ενότητα με συμβουλές προς τον GM.

Υπάρχουν, όπως είπα, τέσσερα έτοιμα σενάρια που περιέχει το βιβλίο για να παίξετε με την ομάδα σας. Το πρώτο με τίτλο “Το Στοίχειωμα” (The Haunting) περιέχεται με λίγες αλλαγές στο Quick Start Guide, σύνδεσμο του οποίου θα βρείτε στο τέλος του κειμένου. Δεν θα σας πω τίποτα γι αυτό το σενάριο μια και μπορείτε να το διαβάσετε μονοί σας.

Στην ιστορία “Στην Άκρη του Σκότους” (Edge of Darkness) οι Χαρακτήρες προσπαθούν να σταματήσουν την επίκληση ενός ανωνύμου και άγνωστου πλάσματος, ενώ στην ιστορία “Ο τρελός” (The Madman) ερευνούν μια παράξενη ιστορία και ένα ξαφνικό ξέσπασμα χιονοθύελλας στην κορυφή ενός μικρού βουνού έξω από το Βερμόντ. Η τελευταία ιστορία με τίτλο “Το Βάδισμα του Νεκρού” (Dead Man Stomp) σας ταξιδεύει σε μια παράλογη ιστορία μέσα από ρυθμούς Τζαζ μουσικής του 1920.

Θεωρώ αξιόλογες και τις τέσσερις ιστορίες και αρκετές να σας κρατήσουν το ενδιαφέρον για λίγες παρτίδες.

Τέλος είναι και το πολύ χρήσιμο κεφάλαιο με τα Βοηθήματα (Utilities) που περιέχει μια βασική περιγραφή της πόλης Άρκχαμ και αρκετούς πίνακες και λίστες με γεγονότα από το 1890 μέχρι το 2005 για έμπνευση και όχι μόνο και τιμές πραγμάτων και αγαθών ανάλογα με την εποχή που διεξάγεται η εκάστοτε παρτίδα.

 

Η γεύση της τρέλας είναι προσωπική

Λάτρεψα αυτό το βιβλίο και το παιχνίδι. Δύστυχως δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία να ξεκινήσω μια μεγάλου εύρους ιστορία, μια εκστρατεία στην λογική του Dungeons & Dragons, ίσως είμαι πολύ προκατειλημμένος θετικά μια και βασίζεται σε έργα ενός αγαπημένου μου συγγραφέα, αλλά πιστεύω ότι εάν με την ομάδα σας θέλετε να δοκιμάσετε κάτι άλλο και κάτι που να μην είναι Heroic Fantasy, εγώ σας το προτείνω ανεπιφύλακτα.

Σίγουρα σε όσους αρέσει να κερδίζουν ή να είναι πρωταγωνιστές θα τους ενοχλήσει το σύστημα και το πως είναι το παιχνίδι και ο κόσμος του, αλλά σε όσους αρέσει να κάνουν καλό Role Play ή έστω να λένε μια καλή ιστορία, πιστεύω ότι θα τους αρέσει.

Κάνοντας κλικ στον σύνδεσμο, θα βρείτε το Quick Start Guide του παιχνιδιού σε μορφή PDF που είναι περίπου είκοσι δυο σελίδες. Δοκιμάστε έστω μια ανάγνωση του.

Τελευταία άρθρα από τον/την Δημήτρης Αθανασόπουλος