Τετάρτη, 30 Ιανουάριος 2013 00:00

The One Ring - Ένα rpg βασισμένο στον Tolkien και τη Μέση-Γη

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Η σχέση του Tolkien με τα παιχνίδια ρόλων είναι σχεδόν "αρχαία" θα λέγαμε και συνεχής. Άλλωστε, ο Άγγλος συγγραφέας θεωρείται από τους μεγαλύτερους (αν όχι ο μεγαλύτερος) στην λογοτεχνία του Φανταστικού.

Ξεκινώντας από την πρώτη έκδοση του Dungeons & Dragons το 1974 όπου αντί για "Halflings" είχαμε "Hobbits", τα "Wraiths" λεγόταν "Nazgul" και οι "Balor" δαίμονες..."Balrogs", συνεχίζοντας λίγο αργότερα στα 80s με το πρώτο "καθαρά" Tolkien-ικό rpg Middle Earth Roleplaying (περισσότερο γνωστό ως MERP) και το Lord Of The Rings RPG της Decipher στα early 00s που κυκλοφόρησε αμέσως μετά την πρώτη ταινία του Peter Jackson, η Μέση-Γη, οι θρύλοι και οι χαρακτήρες της έχουν απασχολήσει πολλάκις τo hobby μας. Σε αυτήν την κατηγορία παιχνιδιών λοιπόν ήρθε να προστεθεί πριν από περίπου 1,5 χρόνο και το The One Ring (TOR απ' εδώ και στο εξής). Φτιαγμένο κατά βάση από τον designer του War Of The Ring board wargame Fransisco Nepitello το TOR είναι μάλλον η σοβαρότερη απόπειρα Tolkien-ικου παιχνιδιού ρόλων μέχρι τώρα.

one ring contents

 

 

To core προϊόν ονομάζεται The One Ring - Adventures Over The Edge Of The Wild και είναι ένα boxed set που αποτελείται από ένα set ζαριών, 2 βιβλία κανόνων (ένα για τους παίκτες και ένα για τον Loremaster) και δύο χάρτες (επίσης χωρισμένους σε χάρτη παικτών και χάρτη για τον Loremaster). Όλα αυτά χωράνε σε μια εξαιρετικά σκληρή slipcase δίνοντας την αίσθηση περισσότερο ενός τόμου παρά ενός κουτιού.

Η αισθητική και το artwork των βιβλίων και των χαρτών είναι μνημειώδης μιας και artists όπως ο John Howe (ίσως ο πιο γνωστός Tolkien illustrator) και ο Jon Hodgson (καλλιτεχνικός διευθυντής της Cubicle 7 και εξαιρετικός καλλιτέχνης επίσης) έχουν κάνει καταπληκτική δουλειά αναπαριστώντας τη Μέση-Γη και τους κατοίκους της εξαιρετικά πιστά στις περιγραφές των λογοτεχνικών πονημάτων του Tolkien. Υπάρχουν πολλές εικόνες και το layout των βιβλίων είναι εξαιρετικό κάνοντας την ανάγνωση εύκολη και ξεκούραστη. Παρόλα αυτά, για κάποιο περίεργο λόγο δεν υπάρχει index κάνοντας την ανεύρεση συγκεκριμένων θεμάτων λίγο δύσκολη, τουλάχιστον στην αρχή (μπορείτε όμως να το κατεβάσετε από εδώ και να το ενσωματώσετε στο κουτί μαζί με τα βιβλία).

 

 

 

 

Το σετ των ζαριών αποτελείται από 6 κανονικά κατά τ' άλλα εξάεδρα ζάρια που όμως κάτω από το νούμερο "6" έχουν ζωγραφισμένο ένα ρούνο "τ" και ένα δωδεκάεδρο ζάρι το οποίο αντί για το νούμερο "12" έχει τον ρούνο του Gandalf και αντί για τον αριθμό "1" το ρούνο του Sauron. Περισσότερα για τους ρούνους αυτούς παρακάτω που θα εξετάσουμε το σύστημα του TOR. Οι δύο χάρτες είναι βασικά ίδιοι όμως εκείνος του Loremaster είναι χωρισμένος σε Hexes και έχει διάφορα σύμβολα ζωγραφισμένα επάνω του δίνοντας τη δυνατότητα στον Loremaster να τον χρησιμοποιεί άμεσα δημιουργώντας encounters και να σχεδιάζει τα ταξίδια των PCs καθώς εκείνοι περιπλανιούνται πάνω του.slipcase

 

Ας ξεκινήσουμε όμως από το setting του παιχνιδιού. Το TOR λαμβάνει χώρα 5 χρόνια μετά τη Μάχη των 5 Στρατών και το θάνατο του Νοσφιστή (Smaug)όταν και στο Erebor οι Νάνοι έχουν ανασυγκροτηθεί με τον Dain ως Βασιλιά, τον Bard "Dragon-Shooter" ως βασιλιά του Dale, τον Beorn να έχει ανοίξει κάπως τα σύνορα του Carrock στους ξένους, τους Wood Elves και τους Woodmen Of The Wilderland (υπό την προστασία του Radagast The Brown) να πολεμούν κατά της Σκιάς του Νεκρομάντη (aka Sauron) που επεκτείνεται στο Mirkwood.Tέλος,η ψυχοσύνθεση των Hobbits του Shire μετά την επιστροφή του Bilbo και τις τρομερές ιστορίες που τους διηγήθηκε έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό ειδικά στις νεαρότερες ηλικίες. Έχει ξυπνήσει θα λέγαμε μέσα τους η πιο περιπετειώδης πλευρά του εαυτού τους και όλο και περισσότερα είναι διατεθημένα να παρατήσουν τις Χομπιτο-τρυπές τους και να αναζητήσουν την τύχη τους στα μήκη και τα πλάτη της Μέσης-Γης ακολουθώντας τα βήματα του ήρωα πλέον Baggins. Σε γενικές γραμμές δήλαδη έχουμε να κάνουμε με την περιοχή της Μέσης-Γης που ο Tolkien ονόμασε Wilderland και που κυρίως μας περιέγραψε στο Hobbit ενώ χρονικά κινούμαστε σε μια περίοδο ανάμεσα στο 1ο αυτό βιβλίο και την αρχή των γεγονότων της τριλογίας του Άρχοντα των Δακτυλιδιών. Με λίγα λόγια, πρόκειται για ένα τόπο και μια περίοδο που αφήνει πολύ "χώρο" στους παίκτες και τον Loremaster να γράψουν και παίξουν τις δικές τους ιστορίες χωρίς να έρθουν σε αντίθεση με το "canon" της όλης μυθολογίας. Όλοι οι γνωστοί NPCs βρίσκονται εκεί αλλά είναι αλλά είναι στιγμή που οι Ήρωες των παικτών θα βγούν στο προσκήνιο! Οι PCs λοιπόν, καλούνται να διαλέξουν αρχικά ένα από τα Dwarf Of The Lonely Mount, Elf Of Mirkwood, Woodsman Of The Wilderland, Barding, Beorning, Hobbit Of The Shire ως heroic culture. Σκεφτείτε το ως "race" με D&D όρους αν και στον κόσμο του Tolkien, μια τέτοια επιλογή είναι κάτι πολύ παραπάνω από 1-2 απλά modifiers. Στην ουσία αυτή η πρώτη επιλογή καθορίζει πολλά παραπάνω πράγματα απ' όσα μπορεί να έχει συνηθίσει ο μέσος fantasy rpg παίκτης. Κατόπιν επιλέγουν ένα εκ των Scholar, Slayer, Treasure Hunter, Wanderer και Warden ως Calling (κάτι σαν "class"). Όλα τα heroic cultures διαθέτουν τα αντίστοιχα διαφορετικά backgrounds τα οποία ο παίκτης μπορεί να επιλέξει για να αναπτύξει περαιτέρω το χαρακτήρα του και βέβαια όλα τα callings είναι διαθέσιμα για όλα τα cultures. Υπάρχει άπλετος χώρος για character customization.

iconic characters

 Όπως θα παρατηρήσατε δεν υπάρχει κάποιο "μαγικό" calling. Παρόλα αυτά η Μαγεία υπάρχει στη Μέση-Γη και κατά τη γνώμη μου (αλλά και κατά γενική ομολογία - σας προτρέπω να το googl-αρετε αν δε με πιστεύετε!) πρόκειται για την πιο πιστή μεταφορά της σε παιχνίδι ρόλων. Είναι όμως διακριτική και πολλές φορές εμφανίζεται με τη μορφή μαγικών αντικειμένων ή special abilities των χαρακτήρων όπως ακριβώς παρουσιάζεται στα βιβλία του Tolkien. Ξεχάστε fireballs, lightning bolts και ice storms (ΜΕRP Ι'm looking at you!), η μαγεία στο TOR είναι απολύτως πιστή στο λογοτεχνικό ύφος του συγγραφέα! Άλλωστε οι πραγματικοί Μάγοι στη Μέση-Γη ήταν μετρημένοι στα δάκτυλα του ενός χεριού και δεν ήταν καν άνθρωποι αλλά Istari (θεϊκής προέλευσης πνεύματα με ανθρώπινη μορφή). Όποιος με λίγα λόγια έχει σκοπό να παίξει ένα χαρακτήρα όπως ο Gandalf καλύτερα να ασχοληθεί με τα ήδη υπάρχοντα Tolkien RPGs όπως το MERP και το LOTR...

Να ασχοληθούμε όμως και λίγο με το μηχανισμό του παιχνιδιού γιατί κι εδώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι όλα τα mechanics έχουν στηθεί έτσι ώστε να υποστηρίζουν και να αμβλύνουν την εμπειρία του να κάνεις roleplaying στη Μέση-Γη. Αυτή είναι η εικόνα που αποκόμισα. Σε αντίθεση με τα περισσότερα συστήματα τα οποία στείνονται κάπως "αυθαίρετα" και μετά το κάθε setting προσαρμόζεται πάνω στο μηχανισμό του παιχνιδιού, στο TOR έγινε μάλλον το αντίστροφο. Έχοντας ένα πολύ ιδιαίτερο setting απο πριν οριοθετημένο από τα βιβλία του Tolkien, τα mechanics του TOR δημιουργήθηκαν για βοηθήσουν να "ζωντανέψει" η Μέση-Γη και όχι το αντίστροφο. Τα βασικά Attributes είναι 3 και ονομάζονται Body, Heart, Wits. Καθένα από αυτά επηρεάζει μια πληθώρα από Common Skills: Body: (Awe, Song, Athletics, Awareness, Explore, Craft) Heart: (Inspire, Battle, Travel, Courtesy, Insight, Healing) και Wits: (Persuade, Stealth, Hunting, Search, Riddle, Lore). Από τις ονομασίες και μόνο μπορείτε να δείτε πόσο in-character είναι με τα βιβλία του συγγραφέα και πιστέψτε με ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ κάποιο "άχρηστο" skill! Μετά φυσικά υπάρχουν και τα διάφορα Weapon Skills (ένα για κάθε τύπου όπλου). Ο χαρακτήρας κατά το character creation διαλέγει και κάποια favoured skills που του δίνουν περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει σε τυχόν tests με αυτά κι έτσι προσαρμόζει και διαφοροποιεί τον χαρακτήρα του ακόμα περισσότερο.dice

Γενικά, για να επιτύχεις σ' ένα skill check ρίχνεις τόσα εξάεδρα ζάρια όσα σου επιτρέπει το skill σου (πχ κάποιος με Inspire 3 θα ρίξει 3 ζάρια) + το 12έδρο ζάρι. Σκοπός σου είναι να φέρεις τον ίδιο ή και μεγαλύτερι αριθμό από ένα Target Number (το οποίο τις περισσότερες φορές είναι "14"). Ακόμα κι αν η ζαριά σου είναι μικρότερη από το TΝ, αν στο 12εδρο φέρεις το ρούνο του Gandalf  η ζαριά σου θεωρείται αυτόματα επιτυχημένη! Αν όμως φέρεις το ρούνο του Sauron το δωδεκάεδρο μετράει για "0"! Και αυτό φυσικά είναι κακό!  Ταυτόχρονα, όσους περισσότερους "τ" ρούνους φέρεις στα εξάεδρα τόσο ανεβαίνεις στην κλίμακα επιτυχίας ordinary success-great success-extraordinary success εφόσον η ζαριά σου ήταν επιτυχημένη! Ίσως στο χαρτί να φαίνεται λίγο μπερδεμένο αλλά στην πράξη είναι πανεύκολο και φοβερά γρήγορα μιας και πολλές φορές αρκεί να δεις τα ζάρια και χωρίς καν να τα προσθέσεις ώστε να ξέρεις αν πέτυχες στην απόπειρά σου και μάλιστα με τι ποσοστό επιτυχίας!

Οι μάχες που είναι αρκετά αφηρημένες (δεν υπάρχει grid και battlemap τετραγωνάκια) χρησιμοποιούν ένα άλλο subsystem που είναι εξίσου απλό γρήγορο και αρκετά θανάσιμο! Πολλές φορές -όπως άλλωστε και στα βιβλία- είναι προτιμότερο να το βάλεις στα πόδια παρά να μείνεις και να πολεμήσεις τους αντιπάλους σου!

Υπάρχουν και άλλα ιδιαίτερα mechanics που είναι απολύτως ταιριαστά στο setting είναι τα Hope και Fellowship points, τα character Traits, το Corruption, κτλπ που δεν υπάρχει λόγος να αναλύσω παραπάνω. Επίσης, ένα μεγάλο μέρος του παιχνιδιού είναι και τα ταξίδια πάνω στο χάρτη αυτά καθ' αυτά και σε αντίθεση με το 99% των παιχνιδιών ρόλων που σχεδόν αγνοούν μηχανικά την πλευρά της αναζήτησης και του exploration, το TOR έχει κανόνες που είναι ιδιαίτερα έξυπνοι και διασκεδαστικοί πάνω σε αυτόν τον τομέα! Τέλος, εκτός από το Adventuring Phase (δηλαδή τις περιπέτειες των PCs) υπάρχει και ένα δεύτερο, "management" κομμάτι ονόματι Fellowship Phase όπου οι χαρακτήρες κάνουν roleplaying αναβαθμίζοντας τους χαρακτήρες τους, θέτοντας νέους στόχους, στην ουσία παίρνοντας την αφήγηση από τα χέρια του Loremaster. Για να καταλάβετε καλύτερα θυμηθείτε για παράδειγμα το sequence του Rivendell στην πρόσφατη ταινία του Hobbit όπου η παρέα έμεινε στο Σχιστό Λαγκάδι ως φιλοξενούμενοι των Ξωτικών και εκεί ο Bilbo πήρε την πανοπλία του, ο Thorin κατάφερε να αποκρυπτογραφήσει το χάρτη για την είσοδο στο Erebor με τη βοήθεια του Elrond κ.ο.κ. 

dol guldur

Γενικά το παιχνίδι χωρίς να είναι ιδιαίτερα βαρύ έχει αρκετό "crunchiness" μέσα του. Υπάρχουν αρκετά μεν, εύκολα δε subsystems που το κατατάσσουν μάλλον στη rules-medium κατηγορία. Επίσης, κατά ένα περίεργο τρόπο το TOR μοιάζει ταυτόχρονα εξίσου "παλιομοδίτικο/traditional" και "σύγχρονο/indie". Τα subsystems είναι γενικά γνώρισμα των 80s ενώ μηχανισμοί όπως τα Hope points , το Fellowship και τα Traits θυμίζουν πιο indie "narrative" παιχνίδια της εποχής μας.

Από άποψη support το παιχνίδι έχει ήδη αρκετό υλικό όπως ένα expansion για την Esgaroth μαζί με ένα εκπληκτικό Loremaster's Screen που σου λύνει τα χέρια, ένα mini campaign ονόματι Tales Of The Wilderland με διάφορα adventures κι ένα ζωντανό forum με ιδιαίτερα ενδιαφέρον fan-made υλικό. Μέσα στη χρονιά θα κυκλοφορήσουν ένα supplement για το Rivendell, μια νέα campaign ονόματι The Darkening Of Mirkwood και ένα ακόμα supplement που θα ασχολείται με το Mirkwood και τις πεδιάδες γύρω από τον ποταμό Anduin με τίτλο Heart Of The Wild. Η αρχική επίσης σκέψη ήταν να κυκλοφορήσουν κι άλλα boxed sets που θα προωθούν την ιστορία στο "μέλλον" ταυτόχρονα περιγράφοντας και νέους πολιτισμούς όπως οι Rangers Of The North ή οι Riders Of Rohan. Περιμένουμε λοιπόν να δούμε αν θα παρουσιαστούν με αυτόν τον τρόπο ή απλά θα βγούν ως απλά supplements. Τέλος, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ονόματι Hobbit Tales ,αν και αυτόνομο, λειτουργεί άνετα ως συμπλήρωμα του TOR μιας και περιέχει έναν διαφορετική version των Journey Rules! 


Είστε έτοιμοι να χαθείτε στον φανταστικό κόσμο του Tolkien? Οι περιπέτειες στη Μέση-Γη περιμένουν τους ήρωές σας!