Δευτέρα, 18 Αύγουστος 2014 00:00

Monster Comparison

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Μια πρώτη γεύση από τα καινούρια πλάσματα του D&D και πώς στέκονται δίπλα στους προγόνους τους.

 

Το Starter Set της 5ης έκδοσης του D&D (ή D&D Next για άλλους) κυκλοφόρησε και ως ταγμένοι σπασίκλες τρέξαμε να το προμηθευτούμε ώστε να έχουμε μια πρώτη γεύση για την έκδοση που είναι
προ των πυλών, να συγκρίνουμε τα νέα δεδομένα με τα παλιά και να γκρινιάξουμε. Κυρίως για να γκρινιάξουμε! Πλάκα κάνω, γκρινιάζω μόνο όταν πεινάω.

Σήμερα θα προσπαθήσω να καλύψω όσο μπορώ τις διαφορές και τις ομοιότητες των πλασμάτων που υπάρχουν στο Starter Set και πιο συγκεκριμένα στην περιπέτεια Lost Mine of Phandelver συγκρινόμενα με τα ανάλογά τους στις εκδόσεις 3.5 και 4. Γαλουχημένος στην έκδοση 3.5 και μη-οπαδός της 4, θα είμαι σίγουρα πιο επιφυλακτικός όταν μιλάω για την 4η έκδοση -- όποτε το κάνω -- όμως θα προσπαθήσω να κρατήσω όσο αντικειμενικότερη άποψη γίνεται.

Βασικά δε θα είμαι αντικειμενικός, θα πω τη γνώμη μου. Αντικειμενικά είναι τα νούμερα που έψαξα, σύλλεξα, τακτοποίησα και παραθέτω παρακάτω για κάθε πλάσμα ξεχωριστά ώστε ο καθένας να μπορεί να διαμορφώσει και τη δική του γνώμη ανεξάρτητα από τα δικά μου λεγόμενα.

Αρχικά, λίγα γενικά συμπεράσματα για το τι έπαθαν τα πλάσματα (μην τα λέμε τέρατα, πληγώνονται) στην έκδοση 5. Λιγότερες άμυνες (AC, saves), περισσότεροι πόντοι ζωής (HP) και περισσότερη ζημιά (damage) επιγραμματικά ώστε να ταιριάζουν, μαζί με τους χαρακτήρες στο νέο ύφος που προσωπικά καταλαβαίνω πως επιδιώκεται πλέον στο D&D: γρήγορες μάχες, πολύ ξύλο. Φυσικά, δε λείπουν τα πλάσματα που αξιοποιούν πιο έμμεσους τρόπους μάχης, όπως controlling abilities (paralysis, sleep, slow, stun κλπ.) και ύπουλες μεθόδους (shapechanging, sneaking κλπ.) με προσωπικό αγαπημένο το Spectator (beholderkin).

Επίσης, μειωμένα CR/Challenge/Levels στα πλάσματα κατά πλειοψηφία με λίγες εξαιρέσεις, λογικά ώστε να αντικατοπτριστεί το γεγονός πως και οι παίκτες πλέον μπορούν να κάνουν περισσότερη ζημιά στη μάχη, αλλά και επειδή η απαραίτητοι πόντοι εμπειρίας (Experience Points) για κάθε επίπεδο πλέον είναι αισθητά λιγότεροι από πριν.

Όσον αφορά την παρουσίαση και τη σύγκριση που θα ακολουθήσουν σε λιγάκι -- μη βιάζεστε, μην κάνετε scroll down -- εμφανίζονται τα στατιστικά που θεωρήθηκαν απαραίτητα ώστε να είναι λιτή και ακριβής η σύγκριση με την 5η έκδοση και από τις εκδόσεις 3.5 και 4 πάρθηκαν τα δείγματα πλασμάτων που πλησίαζαν όσο περισσότερο δυνατόν τα «τυπικά» ή πιο συγκεκριμένα αντίστοιχα δείγματα του Starter Set της 5ης έκδοσης.

Μαντεύω πως θα παρατηρηθούν αισθητές διαφορές ανάμεσα στην έκδοση 4 και τις άλλες δύο, όμως είναι εμφανές γεγονός για όποιον δοκίμασε το Starter Set αλλά και για όποιον δει αργότερα τα τυπωμένα βιβλία πως η έκδοση 5 θυμίζει περισσότερο 3.5 παρά 4, κρατώντας όμως κάποια πολύ λειτουργικά και όμορφα -- για εμένα -- στοιχεία που είχε εισάγει η 4η έκδοση (πχ. Recharge).

Αναφορικά, τα πλάσματα που παρουσιάζονται στο Starter Set είναι 27, όμως εξαιρώντας τα Commoner, Cultist, Evil Mage (ένας human, ένας drow), Ruffian και Veteran Warrior για ευνόητους λόγους, μένουμε με 21 τα οποία θα παραθέσω -- επιτέλους -- παρακάτω.

Θα υπάρχουν, όπου κρίνεται απαραίτητο -- δηλαδή όποτε δε βαριέμαι -- προσωπικά σχόλια για το κάθε πλάσμα ή για κάτι σχετικό -- ή άσχετο -- στην πορεία του άρθρου.

Να σημειωθεί, για να αποφευχθούν ανούσιες παρεξηγήσεις, πως στη γραμμή με τίτλο Challenge στα πινακάκια που ακολουθούν, έχουν τοποθετηθεί τα Challenge Ratings από την 3/3.5 και την 5 και τα Levels που αναγράφονται στην καρτέλα κάθε πλάσματος όσον αφορά την 4. Ένας βετεράνος της 4ης έκδοσης πολύ πιθανόν να μπορούσε να κάνει μια καλύτερη κρίση του επιπέδου πρόκλησης του κάθε πλάσματος.

Μη σας κουράζω άλλο για την ώρα (σε άλλο άρθρο το παραλήρημα), here goes nothing!

 

Λίστα για γρήγορη περιήγηση

  1. Bugbear
  2. Doppelganger
  3. Flameskull
  4. Ghoul
  5. Giant Spider
  6. Goblin
  7. Grick
  8. Hobgoblin
  9. Nothic
  10. Ochre Jelly
  11. Ogre
  12. Orc
  13. Owlbear
  14. Skeleton
  15. Spectator
  16. Stirge
  17. Twig Blight
  18. Wolf
  19. Wraith
  20. Young Green Dragon
  21. Zombie

 

BUGBEAR

 

Ευχάριστα τα πράγματα για τις αγαπημένες μας Εντομο-αρκούδες (?), καθώς ο ρόλος τους ως οπαδοί της ενέδρας και των ύπουλων επιθέσεων επισημαίνεται πλέον ξεκάθαρα. Κανείς χαμηλού επιπέδου χαρακτήρας δε θα ήθελε πλέον να του επιτεθεί ανυποψίαστα ένα bugbear από κάποιο θάμνο (ανεβάστε perception παιδιά!).

 

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:

Ν/Α

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Morningstar: The bugbear instead deals 3d8+6 damage if it has combat advantage against the target.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Surprise Attack : If the bugbear surprises a creature and hits it with an attack during the first round of combat, the target takes an extra 2d6 damage from the attack.

 

DOPPELGANGER

 

T-1000 before it was cool, sans the metal.

 

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Ν/Α

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Shapeshifter feint (minor; at-will): +6 vs. Reflex; the doppelganger gains combat advantage against the target until the end of the doppelganger’s next turn.

Combat Advantage: The doppelganger sneak deals an extra 1d6 damage against any target it has combat advantage against.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Multiattack: The doppelganger makes two melee attacks.

Surprise Attack: If the doppelganger surprises and hits a creature with an attack during the first round of combat, the target takes an extra 3d6 damage from the attack.

 

FLAMESKULL

 

Πως να προκαλέσετε εγκεφαλικό στους παίκτες σας, κάνοντάς τους να πιστεύουν πως πολεμούν Demilich από το 3ο level! :D

 

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
Fire Ray (Su): Range 20 feet. A flameskull can shoot two fire rays as a standard action.

Spell-Like Abilities: At will—detect magic, mage hand, ray of frost (+8 ranged touch); 3/day—blur, magic missile, ray of exhaustion (+8 ranged touch; DC 15); 1/day—fireball (DC 15), mirror image. Caster level 4th.

Fast Healing (Ex): A flameskull heals 2 points of damage each round, so long as it has at least 1 hit point remaining.

Rejuvenation (Su): A destroyed flameskull rejuvenates at its full normal hit points in 1 hour, even if smashed to pieces. To prevent rejuvenation, its remains must be sprinkled with a vial of holy water or subjected to a dispel magic, dispel evil, or remove curse spell. The flameskull’s caster level is 14th for the purpose of a dispel check.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Fireball (standard; encounter): Area burst 3 within 20; +12 vs. Reflex; 3d6+6 fire damage. Miss: Half damage. The flameskull can exclude two allies from the effect.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Magic Resistance: The flameskull has advantage on saving throws against spells and other magical effects.

Rejuvenation: If the flameskull is destroyed, it regains all its hit points in 1 hour unless holy water is sprinkled on it remains or a dispel magic or remove curse spell is cast on them 

Spellcasting: The flameskull is a 5th-level spellcaster that uses Intelligence as its spellcasting ability (spell save DC 13, +5 to his with spell attacks). It needs only verbal components to cast its spells. The flameskull knows the following spells from the wizard’s spell list:

  • Cantrip (at will): mage hand
  • 1st level (3 slots): magic missile, shield
  • 2nd level (2 slots): blur, flaming sphere
  • 3rd level (1 slot): fireball

Multiattack: The flameskull makes two attacks with its Fire Ray.

 

GHOUL

 


Less paralyze, stinkier, still no brain.

 

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
Ghoul Fever (Su): Disease—bite, Fortitude DC 12, incubation period 1 day, damage 1d3 Con and 1d3 Dex. The save DC is Charisma-based. An afflicted humanoid who dies of ghoul fever rises as a ghoul at the next midnight. A humanoid who becomes a ghoul in this way retains none of the abilities it possessed in life. It is not under the control of any other ghouls, but it hungers for the flesh of the living and behaves like a normal ghoul in all respects. A humanoid of 4 Hit Dice or more rises as a ghast, not a ghoul.

Paralysis (Ex): Those hit by a ghoul’s bite or claw attack must succeed on a DC 12 Fortitude save or be paralyzed for 1d4+1 rounds. Elves have immunity to this paralysis. The save DC is Charisma-based.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Ghoulish Bite (standard; at-will): Target must be immobilized, stunned, or unconscious; +10 vs. AC; 4d6+6 damage, and the target is stunned (save ends).

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Paralysis: If the target is a creature other than an elf or undead, it must succeed on a DC 10 Constitution saving throw or be paralyzed for 1 minute. The creature can repea the saving throw at the end of each of its turns, ending the effect early on a success. 

 

GIANT SPIDER

 

Shelob’s back, little hobbitses.

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
Poison (Ex): Injury; 13 Fortitude DC; Damage 1d6 Strength (Primary and Secondary); The DC is Constitution based.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Death from Above (standard; at-will): The deathjump spider leaps at its prey, shifting 6 squares and making a bite attack. On a hit, it deals an extra 1d6 damage and also knocks the target prone.

Prodigious Leap (move; encounter): The deathjump spider shifts 10 squares.

Soft Fall: The deathjump spider ignores the first 30 feet when determining damage from a fall.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Poison: The target must make a DC 11 Constitution saving throw, taking 2d8 poison damage on a failed save, or half as much damage on a successful one. If the poison reduces the target to 0 hit points, tha target is stable but poisoned for 1 hour, and paralyzed while poisoned this way.

Web (Recharge 5-6): Ranged Weapon Attack: +5 to hit, range 30 ft./60 ft., on creature. Hit: The creature is trestrained by webbing. As an action, the restrained target can make a DC 12 Strength check, bursting the webbing on a success. The webbing can also be attacked and destroyed (AC 10; hp 5, vulnerable to fire damag; immune to bludgeoning, poison and psychic damage).

 

GOBLIN

Goblins go, goblins die.

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Short Sword (standard; at-will): The goblin warrior instead deals 2d6+5 damage if it has combat advantage against the target. In addition, the goblin can shift 1 square

Deft Scurry (move; at-will): Effect: The goblin shifts up to 3 squares.

Goblin Tactics (immediate reaction, when missed by a melee attack; at-will): The goblin shifts 1 square.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Nimble Escape: The goblin can take the Disengage or Hide action as a bonus action on its of its turns.

 

GRICK

 


Μεγάλη αηδιαστική σκουληκαντέρα v.5.

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Expert Flanker: The grick gains a +2 bonus to attack rolls against an enemy it is flanking.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Stone Camouflage: The Grick has advantage on its Dexterity (Stealth) check when it attempts to hide in rocky terrain.

Multiattack: The grick makes one attack with its tentacles. If that attack hits, the grick can make one beak attack against the same target.

 

HOBGOBLIN 

 

Bigger goblin, more stronk, more kill.

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
N/A
Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Phalanx Movement (move; at-will): Close burst 1 (allies in the burst). The hobgoblin and each target can shift 1 square as a free action. The target must shift to a square adjacent to the hobgoblin.

Share Shield (triggered when an adjacent ally is hit by an attack against AC or Reflax; at-will): Effect (Immediate Interrupt): The ally gains a +2 bonus to AC and Reflex against the triggering attack.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
N/A

 

NOTHIC

 

I spy with my little something beginning with D. It’s death.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Flesh-Rotting Gaze (Su): Deals 1d6 damage, 30 feet, Will DC 16 negates. The save DC is Constitution-based.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Mind Rot (standard; at-will): Ranged 10; +20 vs. Will; 2d6 + 3 psychic damage, and the nothic cackler slides the target 6 squares. The target then makes a melee basic attack against a target of the cackler’s choice.

Rotting Gaze (standard; at-will) Ranged +10; targets one, two, or three enemies; +18 vs. Fortitude; 2d6 + 5 necrotic damage, and the target takes a -2 penalty to all defenses (save ends).

Maddening Cackle (standard; recharge (5-6): Close burst 3; targets enemies; +18 vs. Will; 2d8 + 6 psychic damage, and the nothic cackler pushes the target 2 squares. At the start of the target’s next turn, the cackler slides the target 2 squares.

Distorted Visage: When a nothic cackler moves at least 4 squares during its turn, it gains a +2 bonus to AC and Reflex until the end of its next turn.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Keen Sight: The nothic has advantage on Wisdom (Perception) checks that rely on sight.

Mutliattack: The nothic makes two attacks with its claws.

Rotting Gaze: The nothic chooses one creature within 30 feet of it that it can see. The target must succeed on a DC 12 Constitution saving throw against this magic or take 3d6 necrotic damage.

Weird Insight: The nothic chooses one creature within 30 feet of it that it can see. The target must contest its Charisma (Deception) check against the nothic’s Wisdom (Insight) check. If the nothic wins, it magically learns one fact or secret about the creature.

 

OCHRE JELLY

 

De Blob, D&D edition.

 

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Split (Ex): Slashing and piercing weapons and electricity attacks deal no damage to an ochre jelly. Instead the creature splits into two identical jellies, each with half of the original’s current hit points (round down). A jelly with 10 hit points or less cannot be further split and dies if reduced to 0 it points.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Flowing Form (move; at-will): The ochre jelly shifts up to 4 squares.

Split (when first bloodied; encounter): The ochre jelly splits into two, each with hit points equal to one half its current hit points. Effects applied to the original ochre jelly do not apply to the second one. An ochre jelly can’t split if reduced to 0 hit points by the attack that bloodied it. Left alone, the two halves recombine into a single creature at the end of the encounter.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Split: When a jelly that is Medium or larger is subjected to lightning or slashing damage, it splits into two new jellies if it has at least 10 hit points. Each new jelly has hit points equal to half the original jelly’s, rounded down. New jellies are one size smaller than the original jelly.

 

OGRE

 

 

Η κακή διατροφή τα πάχυνε και τα έκανε πιο ακίνδυνα στα δικά μου μάτια, παρά τα 59 ολόκληρα HP για 2ου επιπέδου πλάσμα.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Grand Slam (standard; encounter): Attack: Melee 2 (one creature); +11 vs. AC. Hit: 4d10 + 4 damage, and the ogre pushes the target up to 2 squares and knocks it prone. Miss: Half damage, and the target falls prone.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
N/A

 

ORC

 

Τα συνήθη ρατσιστικά σχόλια απέναντι στα αγαπημένα ξαδέρφια ανθρωποειδή αποφεύχθηκαν στο παρόν άρθρο ως ένδειξη υποστήριξης στα πλαίσια δράσης του κινήματος Ο.Α.Ρ.Κ (Ορκικό Αντιρατσιστικό Κίνημα).

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Hacking Frenzy (standard; recharge 5-6): Attack: Close burst 1 (enemies in the burst); +6 vs. AC. Hit: 1d10+5 damage, and the orc marks the target until the end of the ore’s next turn. Effect: The orc grants combat advantage until the start of its next turn.

Savage Demise (triggered when dropped to 0 hit points): (Free Action) The orc takes a standard action.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
N/A

 

OWLBEAR

 

Το αγαπημένο μας υβρίδιο κουκουβάγιας και αρκούδας γίνεται ακόμα πιο γρήγορο, με ακόμα καλύτερη όραση και οσμή ώστε να μην του ξεφεύγουμε πλέον με τίποτα! (rejoice)

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Double Attack (standard; at-will): The owlbear makes two claw attacks. If both claws hit the same target, the target is grabbed (escape DC 16).

Bite (standard; at-will): Grabbed target only; automatic hit; 2d8+11 damage.

Dazing Hoot (standard; recharge when first bloodied): Close blast 3 (creatures in the blast); +11 vs. Fortitude; Hit: The target is dazed (save ends).

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Keen Sight and Smell: The owlbear has advantage on Wisdom (Perception) checks that rely on sight and smell.

Multiattack: The owlbear makes two attacks, one with its beak and one with its claws.

 

SKELETON

 

Κλακ-κλακ-κλακ κλακα κλακα κλακακ κλακ-κλακ κλακ. (Οι ήχοι που βγάζει ο γράφων όταν κάνει encounter με σκελετούς παντός είδους.)

 

 

Σημειώσεις 3ης/3.5 έκδοσης:
N/A

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Speed of the Dead: When making an opportunity attack, the skeleton gains a +2 bonus to the attack roll and deals an extra 1d6 damage.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Ν/Α

 

SPECTATOR

 

All your base are belong to us. Πάντα αγαπημένο, οποιοδήποτε μέλος της οικογένειας των beholderkin.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Eye Rays (Su): Each of a spectator’s four small eyes can produce a magical ray once per round as a free action. During a single round, it can aim only one eye ray at targets in any one 90-degree arc (up, forward, backward, left, right, or down). Each ray has a range of 60 feet and a save DC of 14 (caster level 6th). The save DCs are Charisma-based. The four eye rays include:
   Fatigue: The target must make a Fortitude save or become fatigued. A fatigued creature that fails to save against this effect becomes exhausted.
   Inflict Moderate Wounds: This ray works like the spell, causing 2d8+6 points of damage (Will half).
   Hold Monster: The target must succeed on a Will save or be affected as though by the spell.
   Telepathy: A spectator can communicate telepathically with its target for the round. As a free action, a spectator can make a suggestion (as the spell; Will negates) to any creature it is currently telepathically speaking to.

Spell-Like Abilities: 3/day—create food and water; 1/ day—plane shift (DC 17). Caster level 6th. The save DCs are Charisma-based.

Spell Turning (Su): A spectator’s central eye produces a 90-foot cone that reflects any spell cast upon it by a creature within the cone back upon its source. This functions just like spell turning (caster level 6th). Up to one spell can be refl ected per round.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Ν/Α

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Eye Rays: The spectator uses two of the following eye rays. It can use each ray only once per turn. Each ray targets a creature the spectator can see within 90 feet.
   Confusion Ray: The target must succeed on a DC 13 Wisdom saving throw, or it can’t take reaction until the end of its next turn. On its turn, the target can’t move, and it uses its action to make a melee or ranged attack against a randomly determined creature within range. If the target can’t attack, it does nothing on its turn.
   Paralyzing Ray: The target must succeed on a DC 13 Constitution saving throw or be paralyzed for 1 minute. The target can repeat the saving throw at the end of each of its turns, ending the effect early on a success.
   Fear Ray: The target must succeed on a DC 13 Wisdom saving throw or be frightened for 1 minute. The target can repeat the saving throw at the end of each of its turns, with disadvantage if the spectator is visible to the target, ending the effect early on a success.
   Wounding Ray: The target must make a DC 13 Contitution saving throw, taking 310 necrotic damage on a failed save, or half as much damage on a successful one.

Spell Reflection: If the spectator makes a successful saving throw against a spell, or a spell misses it, the spectator can choose another creature within 30 feet of it that it can see. The spell affects the chosen creature instead of the spectator.

 

STIRGE

 

Ραδιενέργεια + Ψείρες = Stirges

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Attach (Ex): If a stirge hits with a touch attack, it uses its eight pincers to latch onto the opponent’s body. An attached stirge is effectively grappling its prey. The stirge loses its Dexterity bonus to AC and has an AC of 12, but holds on with great tenacity. Stirges have a +12 racial bonus on grapple checks (already figured into the Base Attack/Grapple entry above). An attached stirge can be struck with a weapon or grappled itself. To remove an attached stirge through grappling, the opponent must achieve a pin against the stirge.

Blood Drain (Ex): A stirge drains blood, dealing 1d4 points of Constitution damage in any round when it begins its turn attached to a victim. Once it has dealt 4 points of Constitution damage, it detaches and flies off to digest the meal. If its victim dies before the stirge’s appetite has been sated, the stirge detaches and seeks a new target.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Bite (standard; at-will): 1d4 damage, and the target is grabbed (until escape) and takes ongoing 5 damage until it escapes. An attached stirge doesn’t make attack rolls while grabbing a target and gains a +5 bonus to its AC and Reflex defenses.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Blood Drain: While attached, the stirge doesn’t attack. Instead, at the start of each of the stirge’s turns, the target loses 1d4+3 hit points due to blood loss. The stirge can detach itself by spending 5 feet of it’s movement. It does so after it drains 10 hit points of blood from the target or the target dies. A creature, including the target, can use its action to detach the stirge.

 

TWIG BLIGHT

 

Εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην τρίτη έκδοση, και συγκεκριμένα το 2000 στο βιβλίο The Sunless Citadel. Έρχονται μαζί με οδηγίες χρήσης για το πως να φτιάξετε το δικό σας σατανικό πειραχτήρι με ξυλαράκια και βρωμιά.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Poison (Ex): A twig blight delivers its poison (Fortitude save DC 11) with each successful claw attack. The initial damage is 1 point of Strength damage; there is no secondary damage.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Blighted Claw (Recharge when the blight uses Invisibility): Attack: Melee 1 (one creature); +7 vs. AC. Hit: 2d6+8 poison damage, and the target is weakened (save ends). Miss: Half damage, and the target is weakened until the end of its next turn.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
False Appearance: The blight resembles a dead shrub. While it remains motioness among vegetation, it can hide without being out of sight.

 

WOLF

 

Ακολουθώντας και ενισχύοντας το καλό παράδειγμα που έθεσε η 4η έκδοση -- έκανε και μερικά τέτοια -- τα αγαπημένα μας λυκάκια τη βρίσκουν καλύτερα πλέον να πολεμούν σε αγέλες/ομάδες/φαμίλιες/συμμορίες.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Ν/Α

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Combat Advantage: If the gray wolf has combat advantage against the target, the target is also knocked prone on a hit.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Keen Hearing and Smell: The wolf has advantage on Wisdom (Perception) checks tha rely on hearing and smell.

Pack Tactics: The wolf has advantage on an attack roll against a creature if at least one of the wolf’s allies is within 5 feet of the creature and the ally isn’t incapacitated.

 

WRAITH

 

Κάσπερ το φαντασματάκι, Nazgul edition.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Constitution Drain (Su): Living creatures hit by a wraith’s incorporeal touch attack must succeed on a DC 14 Fortitude save or take 1d6 points of Constitution drain. The save DC is Charisma-based. On each such successful attack, the wraith gains 5 temporary hit points.

Create Spawn (Su): Any humanoid slain by a wraith becomes a wraith in 1d4 rounds. Its body remains intact and inanimate, but its spirit is torn free from its corpse and transformed. Spawn are under the command of the wraith that created them and remain enslaved until its death. They do not possess any of the abilities they had in life.

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Shadow Glide (triggered; at-will): Trigger: An attack that does not deal force or radiant damage hits the wraith. Effect (Free Action): The wraith becomes invisible until it hits or misses with an attack or until the end of the encounter. The wraith teleports up to 6 squares and cannot attack until the end of its next turn.

Spawn Wraith: Any humanoid killed by a wraith rises as a free-willed wraith at the start of its creator’s next turn, appearing in the space where it died (or in the nearest unoccupied space). Raising the slain creature (using the Raise Dead ritual) does not destroy the spawned wraith.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Incorporeal Movement: The wraith can move through an object or another creature but can’t stop there.

Life Drain: The target must succeed on a DC 13 Constitution saving throw or its hit point maximum is reduced by an amount equal to the damage taken. If this attack reduces the target’s hit point maximum to 0, the target dies. This reduction to the target’s hit point maximum lasts until the target finishes a long rest.

Sunlight Sensitivity: While in sunlight, the wraith has disadvantage on attack rolls and on Wisdom (Perception) checks that rely on sight.

 

YOUNG GREEN DRAGON

 

Μεγαλύτερος, πιο κακός, με δηλητήριο αντί για οξύ (γιατί και η 4η έχει ψυχή!) και δώδεκα (12) ολόκληρα εξάπλευρα στον τριάντα ποδιών δηλητηριώδη κώνο του. Όσοι μη-νάνοι, μετανοείτε.

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Breath weapon: 30 ft. cone; 6d6 acid damage; Reflex DC 17 Half; 1d4 rounds recharge

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Flyby Attack (standard; recharge 5-6): The dragon flies up to 10 squares and makes a bite attack at any point during the move without provoking an opportunity attack from the target.

Tail Sweep (immediate reaction, if an adjacent enemy does not move on its turn; at-will): +8 vs. Reflex; 1d8+5 damage, and the target is knocked prone.

Luring Glare (minor 1/round; at-will): Range 10; +8 vs. Will; the target slides 2 squares.

Breath Weapon (standard; recharge 5-6): Close blast 5; +8 vs. Fortitude; 2d10 + 3 poison damage, and the target takes ongoing 5 poison damage and is slowed (save ends both). Aftereffect: The target is slowed (save ends).

Frightful Presence (standard; encounter): Close burst 5; targets enemies; +8 vs. Will; the target is stunned until the end of the dragon’s next turn. Aftereffect: The target takes a –2 penalty to attack rolls (save ends).

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Multiattack: The dragon makes three attacks, one with its bite and two with its claws.

Poison Breath (Recharge 5-6): 30 ft. cone; 12d6 poison damage; DC 16 Constitution save for half.

 

ΖΟΜΒΙΕ

 

Δεν ξέρω για εσάς, όμως το γεγονός πως το ζόμπι πλέον μπορεί με λίγη τύχη από μεριάς του DM (το λεγόμενο «σκατόχερο») να γίνει σε έναν μικρό και διψασμένο για μυαλά terminator με χαροποιεί ιδιαίτερα!

 

 

Σημειώσεις έκδοσης 3/3.5:
Ν/Α

Σημειώσεις 4ης έκδοσης:
Deathless Hunger (encounter; triggered): Trigger: The zombie is reduced to 0 hit points, but not by a critical hit. Effect (No Action): Roll a d20. On a 15 or higher, the zombie is instead reduced to 1 hit point.

Zombie Grasp (standard; at-will): +4 vs. Reflex; the target is grabbed (escape DC 12).

Zombie Weakness: Any critical hit to the zombie reduces it to 0 hit points instantly.

Σημειώσεις 5ης έκδοσης:
Undead Fortitude: If damage reduces the zombie to 0 hit points, it can make a Constitution saving throw with a DC of 5 + the damage taken, unless the damage is radiant or from a critical hit. On a success, the zombie drops to 1 hit point instead.

 

 

Αυτά για σήμερα και ελπίζω να απολαύσατε το πρώτο μου άρθρο. Αν δεν το καταλάβατε ήδη, είμαι μεγάλος υποστηρικτής και θαυμαστής της δουλειάς που έχει πέσει στην 5η έκδοση, οπότε να περιμένετε περισσότερα άρθρα για αυτήν από εμένα. 

Till next time,
Keep rolling.

Γιάννης Τζεβελέκος

Φοιτητής Γραφιστικής, ερασιτέχνης επίδοξος συγγραφέας του φανταστικού, αιώνιος σκλάβος της φρουτώδους μπύρας, και στον ελεύθερό μου χρόνο ανοίγω στη μέση κεφάλια παικτών D&D με το «ζάρι της τιμωρίας». Όταν δεν έχω κυριολεκτικά τίποτα καλύτερο να κάνω με το χρόνο μου, γράφω και άρθρα για μια ομάδα τυρρανικών μινωταύρων.

Τελευταία άρθρα από τον/την Γιάννης Τζεβελέκος