Σάββατο, 18 Μάιος 2013 00:00

Dungeon Crawl Classics RPG

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Ένα D&D retroclone που δανείζεται στοιχεία από νεότερες εκδόσεις του D&D...

 

INTRODUCTION

expedition

Αν και η ενασχόλησή μου με τα παιχνίδια ρόλων ξεκίνησε από αρκετά παλιά στην τρυφερή ηλικία των 12-13 στις αρχές του '90, δεν ήμουν για όλο αυτό το διάστημα ενεργός παίκτης/GM. Πράγματι, υπάρχουν αρκετά κενά χρόνια στο ενδιάμεσο και ιδιαίτερα από το 2000-2008 όπου είχα σχεδόν απομακρυνθεί εντελώς από το χώρο. Το σωτήριο έτος 2008 λοιπόν τοποθετώ και την επάνοδό μου στην RPG "κοινότητα". Tαυτόχρονα αυτή ήταν και η χρονιά που το Old School Renaissance movement (παιχνίδια-κλώνοι ή μη που στηρίζονται σε παλιότερα 80s rule systems και ιδιαίτερα στο παλιό D&D) άρχισε δειλά δειλά να "παίρνει τα πάνω του" με την κυκλοφορία του Labyrinth Lord και του OSRIC . Fast-forward μια πενταετία μετά και το OSR έχει εισχωρήσει για τα καλά στο mainstream του RPG χώρου με πάρα πολλά παιχνίδια να ενσωματώνουν old school φιλοσοφία/κανόνες ή απλά "παλιακό" feeling (Dungeon World, One Ring κ.α.). Φυσικά τα retroclones είναι πλέον αναρίθμητα και μοιάζει λες και κυκλοφορεί ένα καινούριο κάθε εβδομάδα! Για να μη μιλήσουμε για kickstarter projects,adventure modules, rules supplements, settings και κάθε είδους add-ons που κατακλύζουν κυριολεκτικά το διαδίκτυο! Ααααχ...όπως όλα τα κινήματα (ή μόδες αν προτιμάτε) έτσι και το OSR φαίνεται να πλησιάζει στο σημείο κορεσμού. Ο γνωστός κύκλος underground-> mainstream crossover-> not "in" anymore-> small but loyal fanbase-> και πάμε γι' άλλα! Για να μη παρεξηγηθώ θα αναφέρω στο σημείο αυτό ότι τα τελευταία χρόνια τα rpg ενδιαφέροντά μου κινούνται κατά 70% στο χώρο του OSR και στην ουσία ήταν ένας από τους κύριους λόγους που παρέμεινα στο hobby μετά την τελευταία μου "επάνοδο". Παρακάτω θα σας παρουσιάσω ένα από αυτά τα retroclones που ονομάζεται Dungeon Crawl Classics RPG (DCC από εδώ και πέρα) που θεωρώ ότι είναι ένα από τα πιο "ιδιαίτερα" και συνάμα ίσως και το περισσότερο πιασάρικο για παίκτες εκτός του OSR.

OVERVIEW

adventurers

Από το όνομα και μόνο είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι το DCC είναι ένα D&D retroclone. To βασικό σύστημά του δηλαδή θα είναι αυτόματα αναγνωρίσιμο σε οποιονδήποτε έχει παίξει ποτέ έστω και 1 session οποιασδήποτε έκδοσης του παλιότερου παιχνιδιού ρόλων της ιστορίας. Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το DCC δανείζεται μηχανισμούς από νεώτερες εκδόσεις του D&D, τις μαγειρεύει με τους παλιούς καλούς κανόνες και προσθέτει και μερικούς "νεωτερισμούς" που ήδη έχουν επηρεάσει την μετεξέλιξη του Dungeons & Dragons! Υπάρχει για παράδειγμα το Ascending Armor Class σύστημα όπως καθιερώθηκε από το D&D 3.0 και μετά, 3 κατηγορίες saving throws (Will,Stamina,Reflex) και το πασίγνωστο core mechanic roll higher vs Difficulty Chance (DC). Από την άλλη, δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ races και classes (a la Basic D&D race-as-class) που αυτό σημαίνει ότι ένας Elf ή ένα Halfling είναι μια μίξη fighter/wizard και fighter/thief αντίστοιχα. Τέλος, αν παρακολουθείτε τα playtest του D&D Next θα έχετε παρατηρήσει την ύπαρξη ενός μηχανισμού ονόματι Martial / Skill dice που δίνει τη δυνατότητα σε ορισμένες κλάσεις να ρίχνουν επιπλέον ζάρια για να πετύχουν κάποιες πιο εξειδικευμένες μανούβρες. Ε λοιπόν η αρχική ιδέα από την οποία προφανώς εμπνεύστηκε το design team της Wizards Of The Coast πρωτοεμφανίστηκε εδώ για 1η φορά!

 

Αν όλα αυτά φαίνονται κάπως μπερδεμένα διαβάστε παρακάτω και ίσως μπερδευτείτε παραπάνω!

CHARACTER CREATION & GENRE FLAVOUR

black magic

Οι παίκτες (ιδανικά, αν και αυτό το βήμα μπορεί άνετα να παραληφθεί) ξεκινούν από το level 0 ! Θα θυμάστε φαντάζομαι τις ορδές από zero-level NPCs και 0-level humans που κατακλείζουν τα settings του Dungeon Master σας! Το DCC σας δίνει το προνόμιο (?) να ξεκινήσετε την adventuring καριέρα σας ως ένα απλό μέλος του όχλου, ένας ταπεινός χωρικός, ένας φτωχός βοσκός, ένα halfling-κατασκευαστής γαντιών, ένας νάνος που καλλιεργεί μανιτάρια, ένα ξωτικό-υαλοτεχνίτης κ.ο.κ. Και μάλιστα θα ξεκινήσετε το παιχνίδι ελέγχοντας παραπάνω από έναν τέτοιο "πρωτόλειο" χαρακτήρα. Μπορείται να τον ρίξετε στην τύχη σε 2 λεπτά χρησιμοποιώντας ένα εκτενέστατο table ή απλά να διαλέξετε από τα πριν τους χαρακτήρες που θέλετε να ελέγχετε. Μόνο προσπαθείστε να μη δεθείτε συναισθηματικά από τόσο νωρίς γιατί πολλοί από τους αρχικούς σας χαρακτήρες ΘΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ!

Μάλιστα, σωστά το διαβάσατε, οι 0-level PCs σας πεθαίνουν εύκολα! Τι περιμένατε από απλούς, καθημερινούς γιδοβοσκούς και βοηθούς αλχημιστή που θα βρεθούν τη λάθος στιγμή στο λάθος μέρος προσπαθώντας να ξεδιαλύνουν για πρώτη φορά τα σκοτεινά μυστικά ενός μαγικού και ιδιαίτερα επικίνδυνου φανταστικού κόσμου? Όμως μην απελπίζεστε! Όποιοι καταφέρουν να επιζήσουν από το "εισαγωγικό" αυτό κομμάτι θα γίνουν αυτομάτως Ήρωες (aka 1st level PCs) που θα έχουν ήδη μια κάποια ιστορία από πίσω τους! H διαδικασία αυτή (δημιουργία 0-level χαρακτήρων και το 1ο εισαγωγικό adventure) ονομάζεται character funnel. Και έχει πολύ πλάκα! Και έχει πολλές πιθανότητες να εξελιχθεί σε ένα Total Party Kill! Και κάνει τους παίκτες να νιώθουν όπως την πρώτη φορά που πρωτοέπαιξαν Dungeons & Dragons γιατι....: To DCC έχει γερή δόση από το Swords & Sorcery genre. Ξέρετε...ο Conan των ιστοριών του Robert Howard, o Fafhrd και ο Grey Mouser του Fritz Leiber, οι ήρωες και η σκοτεινοί θεοί του Clark Ashton Smith με μια δόση Λαβκραφτικών πλοκαμιών...Ξεχάστε τα standard orcs & goblins. Τα περισσότερα τέρατα που θα βρείτε στο βιβλίο είναι μοναδικά και το πιο πιθανό είναι να μην τα έχετε συναντήσει πουθενά. Έχουν όμως όλα τους αυτό το σκοτεινό feeling των καλύτερων S&S ιστοριών του ένδοξου παρελθόντoς. To πρώτο session που έτρεξα ως GM για το DCC τελείωσε με TPK (σας τα λεγα!) μόνο που για πρώτη φορά στα χρονικά είδα τους παίκτες μου (με τους οποίους παίζω 20 και κάτι χρόνια) όχι μόνο να μην έχουν κανένα πρόβλημα αλλά να τους έχει συνεπάρει η όλη διαδικασία του character funnel! Φυσικά, θα μπορούσαν να γλιτώσουν εύκολα μερικοί από δαύτους αν είχαν σκεφτεί λίγο πιο έξυπνα αλλά το γεγονός είναι ότι δεν "χαλάστηκαν" καθόλου και μάλιστα επιμένουν στο επόμενο session να ξαναρχίσουν με νέους 0-level χαρακτήρες στο ίδιο μέρος για να λύσουν το μυστήριο! Προφανώς το παιχνίδι υποστηρίζει και την "κλασσική 1st level" αρχή αλλά θα πρότεινα ανεπιφύλακτα να παίξετε το 1ο session χρησιμοποιώντας το funnel! 

dungeon

Πάμε όμως λίγο στο πιο "πρακτικό" κομμάτι του character creation:

Τα χαρακτηριστικά είναι 6 (-κάτι μας είπες τώρα), ρίχνονται με 3d6 στη σειρά όπως πολύ παλιά (-ωχ! τι μας λέει τώρα!) και είναι τα εξής (-τα ξέρουμε ρε φίλε!):

Strength, Agility,Stamina,Personality,Intelligence,Luck (-σας την έφερα!)

Τα 3 πρώτα είναι φυσικά τα γνωστά από το D&D Strength,Dexterity,Constitution με άλλα ονόματα, το Personality χοντρικά μιλώντας εμπεριέχει τα Wisdom+Charisma, το Intelligence είναι επίσης το ίδιο όπως στο D&D και το Luck είναι ένα χαρακτηριστικό που μπορείς να το χρησιμοποιήσεις με διάφορους τρόπους όπως πχ σε συγκεκριμένα saving throws που βασίζονται στην τύχη ή ακόμα και "καίγοντάς" το για να κερδίσεις bonuses σε μια ζαριά.


Από κει και ύστερα οι παίκτες πρέπει να διαλέξουν ένα εκ των 3 alignments (Lawful,Neutral,Chaotic) και φυσικά την κλάση τους: Cleric (που ανάλογα με τον θεό που ακολουθεί έχει κάποιες μικροδιαφορές, και ΝΑΙ μπορείτε να είστε cleric του Great Cthulhu!) , Thief (που έχει διαφορετικά "paths" ανάλογα με το alignment), Warrior, Wizard (ναι μπορούν να χρησιμοποιούν και σπαθιά!), Dwarf, Elf, Halfling. Οι κλάσεις είναι αρκετά διαφορετικές απ ότι μπορεί να έχει συνηθίσει κάποιος με πρώτο και καλύτερο τον Warrior και τον Dwarf που μπορούν να κάνουν έξτρα μανούβρες ρίχνοντας μερικά παραπάνω ζαράκια (αυτό που έκλεψε το D&D Next δηλαδή!). Οι Mάγοι και τα Ξωτικά διαλέγουν έναν Supernatural Patron τον οποίο και μπορούν να καλέσουν σε βοήθεια όταν κάνουν τα μαγικά τους ξόρκια αλλά θα πρέπει να προσέχουν γιατί οι οντότητες αυτές μπορούν εύκολα να τους διαφθείρουν (corruption) και η εύνοια να μετατραπεί σε κατάρα! Είπαμε, το στυλ είναι Swords & Sorcery! Κατά περίπου τον ίδιο τρόπο και οι κληρικοί παίζουν το "κεφάλι" τους ζητώντας συνεχώς τη βοήθεια των θεών μιας και με κάθε ξόρκι που κάνουν πολλαπλασιάζεται η πιθανότητα να νιώσουν την απόρριψή τους! Τα δε Halflings και οι Thieves έχουν κι αυτοί τις ιδιαιτερότητές τους με πιο σημαντικό το γεγονός ότι μπορούν πολύ πιο εύκολα να ανακτούν το "καμμένο" Luck. Multiclassing δεν έχει. Αλήθεια λέω. Δεν έχει. Και το maximum level είναι το 10ο. Και γι αυτό αλήθεια λέω! Όπως έγραψα και παραπάνω στο S&S genre οι ήρωες δεν είναι υπεράνθρωποι όπως στο High Fantasy. Ξεχάστε τα raise dead ξόρκια πόσο μάλλον τα Wishes και τα Resurrections! Δεν υπάρχουν αυτά. Αλήθεια λέω!

 0-level

FUNKY DICE & FUNKY LITTLE RULES

funky dice


Κάτι άλλο πολύ χαρακτηριστικό του DCC είναι η χρήση περίεργων ζαριών: D3, D5, D7, D14, D16, D24 και D30! Σίγουρα δεν είναι απαραίτητα και το βιβλίο σου δίνει εναλλακτικούς τρόπους να εξομοιώσεις τα αποτελέσματά τους χρησιμοποιώντας ένα κλασσικό σετ ζαριών αλλά κακά τα ψέματα, η αίσθηση του να ρίχνεις όλα αυτά τα περίεργα ζαράκια είναι πολύ διασκεδαστική!

Άλλες διαφορές από τα περισσότερα retroclones είναι τα διάφορα critical hit / fumble tables που χρησιμοποιούνται καθώς και o μηχανισμός με τον οποίο γίνονται τα ξόρκια. Κάθε φορά που κάποιος spellcaster θα επιχειρήσει ένα ξόρκι θα ρίξει ένα spell check το οποίο μπορεί να έχει και θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Φανταστείτε το κάτι σαν το Wild Magic του D&D. Η μαγεία είναι πραγματικά απρόβλεπτη και επικίνδυνη, ακόμα και για τον ίδιο το χρήστη!

Όσο αφορά στο character advancement όλες οι κλάσεις ακολουθούν το ίδιο XP table όπως στις νεότερες εκδόσεις αλλά η κατανομή των experience points είναι πολύ πιο αφηρημένη. Δε θα δείτε πουθενά συγκεκριμένα XP awards για κάθε τέρας ούτε κάποιον κανόνα να σας λέει ότι πχ 1gp=1xp παρά μόνο κάποιες γενικές οδηγίες για τον τρόπο που επιβραβέυει ο GM τους PCs.

Τέλος, τα μαγικά αντικείμενα όπως και τα τέρατα έχουν ένα unique flavour οπότε ξεχάστε τα generic +1 swords κτλπ. Ένα μαγικό σπαθί φαντάζει στ αλήθεια "μαγικό" και ιδιαίτερο.

 

ΤΟ BUY OR NOT TO BUY, THAT IS THE QUESTION

dragon


Το βιβλίο είναι πανέμορφο. Έχει περισσότερο artwork από οποιοδήποτε corebook έχει πέσει ποτέ στα χέρια μου. Το στυλ των εικόνων είναι φυσικά old school οπότε πιθανώς να μην αρέσει σε όλους. Πάντως οι εικονογραφήσεις είναι γεμάτες με ιδέες που μπορούν από μόνες τους να αποτελέσουν έναυσμα για να ξεκινήσει κάποιος να γράφει κάποιο σενάριο απλά κοιτώντας τις.

Το γεγονός ότι υπάρχει συγκερασμός από old school goodness και modern mechanics το κάνουν ιδιαίτερα ενδιαφέρον ως σύστημα ακόμα και για κάποιον που δεν είναι αυτό που λέμε grognard.

Από άποψη support, η Goodman Games έχει ήδη πάρα πολλά modules που κυκλοφορούν και είναι ιδιαίτερα εμπνευσμένα ενώ γενικά και άλλες εταιρίες όπως η Brave Halfling Publishing και Purple Sorcerer Games έχουν μπει για τα καλά στο DCC τριπάκι. Υπάρχει επίσης μια πολύ ζωντανή G+ κοινότητα και τέλος μπορείτε να βρείτε το Crawl fanzine που είναι 100% προσανατολισμένο στο DCC με ιδέες, house rules, νέες κλάσεις/παγίδες/αντικείμενα/περιπέτειες.

Από την άλλη τα πολλά tables -που ίσως χρειαστεί να τυπώσετε για να μη ξεφυλλίζετε το βιβλίο την ώρα του παιχνιδιού (για spells, critical hits κτλπ) - ίσως ξενίσουν κάποιους. Η έλλειψη index στην πρώτη έκδοση του βιβλίου είναι επίσης στα αρνητικά αν και οι καινούριες εκδόσεις διορθώνουν την έλλειψη αυτή.

 dcc logo

H official σελίδα

Όλα τα DCC προϊόντα μέσω rpgnow

Η κοινότητα στο Google+