Πέμπτη, 25 Σεπτέμβριος 2014 00:00

Class Evolution - Bard

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Η εξέλιξη των κλάσεων από την έκδοση 3.5 έως σήμερα, στην 5η. Αυτή τη βδομάδα, ο Βάρδος (Bard).

 

Λίγες φωνές ακούγονται πλέον μέσα στο προηγουμένως θορυβώδες πανδοχείο, καθώς οι αργόσχολοι που είναι υπερβολικά μεθυσμένοι για να περπατήσουν μέχρι τα σπίτια τους και οι ταξιδευτές που μένουν στο πανδοχείο για τη νύχτα τρίβουν ελαφρά τους μώλωπες που προκλήθηκαν από ένα ιδιαίτερα θερμό καβγά που είχε ξεσπάσει, με απώλειες μερικά τραπέζια, πολλές καρέκλες και κάμποσα σπασμένα δόντια που ένας περιπλανώμενος δρυίδης είχε αναλάβει να επιδιορθώσει προσωπικά. Πάνω στο μεγαλύτερο τραπέζι του πανδοχείου, καθισμένος σε μία ψηλή καρέκλα όσο πιο αμφιθεατρικά μπορούσε, ο Ανθρωπάκος που δεν ξεπερνούσε το ένα μέτρο σε ύψος χτυπησε απαλά τις χορδές του λαούτου του, και η ησυχία απλώθηκε στο δωμάτιο όπως απλώθηκε κι ένα σαρδόνιο χαμόγελο στο εκφραστικό πρόσωπό του. «Σας έχω πει την ιστορία...» ξεκίνησε να απαγγέλει, «του τρομερού Ατέμ, που έκοβε τα κεφάλια των δράκων λες και ήταν από βούτυρο; Είχε Trolls, και Beholders, και Mind Flayers το ταξίδι του, αλλά τίποτα δεν του αντιστάθηκε στο δρόμο για τη δόξα!» Ένα ελαφρύ γέλιο διαπέρασε το πανδοχείο και ένας άντρας αναφώνησε, «Κι εσύ, μικρέ μας φίλε, που τα ξέρεις όλα αυτά; Μήπως ήσουν εκεί και τα έβλεπες;» Το Halfling χαμογέλασε ακόμα πιο πλατιά και το επόμενο χτύπημα των χορδών έκανε σπίθες και χρώματα να αναπηδήσουν από το όργανό του, και όλο το δωμάτιο σώπασε. «Μα φυσικά και ήμουν εκεί. Και φρόντισα όλα αυτά να γίνουν, ώστε να έχω κάποιες αρκετά καλές ιστορίες να πω μια νύχτα σαν και τούτη. Στη μνήμη του Ατέμ του Τρομερού, θα σας πω ένα τραγούδι, και θα σας πάω σε ένα ταξίδι απόψε...»

Αρχικά, να ζητήσω ταπεινά συγγνώμη από όσους περίμεναν αυτό το άρθρο δύο βδομάδες νωρίτερα, όμως όπως λογικά γνωρίζετε (και αν όχι, εντάξει, απλά χάσατε) με τον Λαβύρινθο διοργανώσαμε το περασμένο Σάββατο ένα event/convention D&D που είχε τεράστια ανταπόκριση και στέφθηκε με ομολογούμενη επιτυχία! Αν και το χαρήκαμε που το κάναμε, απορρόφησε πολλούς πόρους, τόσο υλικούς αλλά και χρονικούς, οπότε όλα μας τα άρθρα έμειναν σε κατάσταση νάρκης.

Επιστρέφουμε όμως, από σήμερα στους φυσιολογικούς ρυθμούς του Λαβυρίνθου, με τους αρχηγούς Μινώταυρους να μειώνουν των αριθμό μαστιγωμάτων, και ήρθε η δική μου ώρα να μελετήσω, να αναλύσω και να παρουσιάσω μία από τις καταά κοινή ομολογία πιο δημοφιλείς κλάσεις, που όμως σχεδόν κανείς δεν επιλέγει να παίξει (oh, the irony). Πρόκειται για εκείνον τον τύπο, που συνήθως είναι στα παρασκήνια και δημιουργεί κυριολεκτικά τη μουσική υπόκρουση της μάχης, εκείνον τον σύμμαχο που έχει πάντα μια λύση για όλα, που κρύβει κάθε λογής εργαλείο στην τσέπη του, και που στο τέλος της ημέρας, θα τραγουδά για τα κατορθώματα των άλλων, όχι τόσο για τα δικά του. Κύριοι και κυρίες υποδεχτείτε τον . . .

BARD

 

Μα δεν είναι αξιαγάπητο; Ζωηράδα, κέφι, και το όργανο/εργαλείο συνδυασμένα σε ένα Halfling, τη φυλή που όλοι αγαπάμε και η οποία είναι πλέον η πιο τυχερή και γενναία φυλή όλων (δείτε τα Lucky και Brave racial traits και κλάψτε (από χαρά ή λύπη, δική σας επιλογή).

 

Sing for the boys, sing for the girls . . .

Είτε κάποιος το μεταφράζει και το ενσαρκώνει ως τραγούδι, είτε ως αφήγηση ποίησης, είτε ως το παίξιμο κάποιου οργάνου, εκείνο το χαρακτηριστικό που διαχωρίζει τον Βάρδο από όλες τις υπόλοιπες κλάσεις και τον έχει μετατρέψει σε άτυπη μασκότ κάθε επικής περιπέτειας είναι η ικανότητά του να γυρνάει τη ροή της μάχης μέσω της μαγείας που πλέκει μέσα στην τέχνη του. Αυτό συνήθως, αν όχι πάντα, περιλαμβάνει θεραπεία και ενίσχυση για τους σύμμαχους, μειονεκτήματα για τους αντιπάλους και γητείες στα κοινά πλήθη.

Ακολουθώντας τη μορφολογία του προηγούμενου άρθρου, θα αναλύσουμε για αρχή τον πυρήνα του Βάρδου ανά τις τελευταίες εκδόσεις.

Στην έκδοση 3.5, η κύρια ικανότητα του Βάρδου είχε το όνομα Bardic Music και απαιτούταν ένας ελάχιστος αριθμός skill points επενδυμένα σε κάποιο Perform skill ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν όλες οι πιθανές χρήσης της, οι οποίες περιληπτικά, ήταν οι: Countersong (ενίσχυση συμμάχων ενάντια σε μαγικές ικανότητες που βασίζονταν στον ήχο), Fascinate (αποσβώλωση πλήθους από τις απίστευτες ικανότητες του Βάρδου), Inspire Courage (ενίσχυση ενάντια στον τρόμο και ένα μικρό μπόνους σε επίθεση και ζημιά που αυξανόταν και με το επίπεδο), Inspire Competence (έμπνευση σε έναν σύμμαχο, ώστε να τα πάει καλύτερα σε κάποιο skill check), Suggestion (έλεγχος κάποιου τρίτου ατόμου), Inspire Greatness (πρόσθετα HD, οπότε και πόντοι ζωής, καθώς και αυξημένο Fortitude σε σύμμαχους), Song of Freedom (ουσιαστικά το ξόρκι break enchantment), Inspire Heroics (+4 σε όλα τα saves, +4 AC σε σύμμαχους), και Mass Suggestion (duh). Ουάου, είχα ξεχάσει πόσα πολλά ήταν, σπάνια είχα δει Βάρδο της 3.5 να ξεπερνάει το όγδοο επίπεδο!

Μεγάλη ποικιλία όπως βλέπετε, μία ικανότητα που πραγματικά μπορεί να περιγράψει μια ολόκληρη κλάση από μόνη της, και η οποία με τα ανάλογα feats και prestige classes (μην ξεχνάτε, μιλάμε για 3.5) μπορούσε να ενισχυθεί ώστε να μην περιορίζεται μόνο σε έμψυχα όντα, αλλά να εξαπλωθεί σε απέθαντα πλάσματα, αλλά και ζωντανά φυτά (ναι, υπήρχε feat ώστε το Bardic Music να επηρεάζει φυτά). Και ας μην ξεχάσουμε το Emissary of Barachiel prestige class (Book of Exalted Deeds) που επέτρεπε στο Βάρδο/αγγελιαφόρο του Θεού να αχρηστεύει κυριολεκτικά εχθρούς απλώς απαγγέλοντας το ευαγγέλιο. Ή τον Dirgesinger, που ήταν ο όλεθρος των απέθαντων. Δυστυχώς, η μεγάλη ανάγκη για επένδυση σε άλλες κλάσεις, ο περιορισμός της κλάσης σε θέμα ξορκιών και το γεγονός πως όλες οι προαναφερθείσες ικανότητες υπήρχαν ήδη σαν ξόρκια, τα οποία είχε εύκολα διαθέσιμα ο Wizard, απέτρεψαν το Βάρδο, από το να καταφέρει να λάμψει.

Στην έκδοση 4, ομολογώ πως μπερδεύτηκα και προβληματίστηκα λίγο, όταν έκατσα να μελετήσω το Βάρδο. Και αυτός ο προβληματισμός οφείλεται στο γεγονός πως δεν κατάφερα να εντοπίσω κάποια βασική ικανότητα που να είναι ή έστω να παραπέμπει σε Bardic Music αυτό καθαυτό. Αντ’ αυτού, ο Βάρδος επιλέγει μια «αρετή» (virtue) που διέπει την υπόλοιπη πορεία της κλάσης. Οι δύο διαθέσιμες αρετές είναι οι: Virtue of Cunning (μία φορά το γύρο μπορείτε να «γλιστρήσετε» έναν σύμμαχο που μόλις απέφυγε επίθεση ένα τετράγωνο), και Virtue of Valor (μία φορά το γύρο, όταν ένας σύμμαχος μειώσει έναν εχθρό στους μηδέν πόντους ζωής, μπορείτε να δώσετε σε αυτόν το σύμμαχο προσωρινούς πόντους ζωής (a.k.a temporary hitpoints)). Αυτές οι ικανότητες, σαφώς ενισχύονται με ειδικά σχεδιασμένα feats που εφαρμόζουν αποκλειστικά πάνω τους και κάνουν ανθρώπους σαν εμένα να αναρωτιούνται, γιατί δεν ενισχύονται από μόνες τους με την πάροδο των επιπέδων όπως και όλα τα υπόλοιπα powers στην 4η έκδοση, αλλά μετά θυμάμαι πως σε αυτήν την έκδοση οι χαρακτήρες έπαιρναν feat ανά δύο επίπεδα, οπότε το ξεχνάω. Στην επιλογή της «αρετής» προστίθεται και μία ικανότητα που βαφτίστηκε Majestic Word και μεταφράζεται ελεύθερα σε «heal και τακτική μετακίνηση δύο φορές σε κάθε μάχη», ωθώντας το Βάρδο (καλώς ή κακώς) να αναλάβει το ρόλο του θεραπευτή της ομάδας, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.

Δε θα το κρύψω, η παραπάνω παράγραφος για το Βάρδο είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα/λόγοι που η 4η έκδοση δε με κέρδισε ως παίκτη. Λείπει η αίσθηση της κεντρικής ιδέας, του βασικού ρόλου, του αυτουνού του κάτι που μόνο εσύ κάνεις στην ομάδα και κανείς άλλος. Σε καμία περίπτωση δε μειώνω την κλάση, αλλά αν θυμάστε από τον προηγούμενο άρθρο, ο Βάρβαρος εκμεταλλευόταν μια κεντρική λειτουργία, έστω και μεταφρασμένη μέσω ξεχωριστών (αλλά αρκετά φοβερών) δυνάμεων. Ο Βάρδος το χάνει αυτό, καθώς στα δικά μου μάτια προσθέτει απλώς δύο ακόμα powers στο ήδη μεγάλο οπλοστάσιο της έκδοσης. Για να δούμε τι έχουν να πουν οι δυνάμεις του παρακάτω στο άρθρο.

Στην 5η και τωρινή έκδοση, ο κεντρικός μηχανισμός του Βάρδου, χωρίζεται σε δύο ξεχωριστές ικανότητες, η μία εκ των οποίων ενισχύεται αναλόγως την επιλογή «Κολλεγίου» στο τρίτο επίπεδο. Πρόκειται για το πλέον επονομαζόμενο Bardic Inspiration δίνει έναν τύπο ζαριού στο Βάρδο (ξεκινά ως εξάπλευρο (d6) ζάρι και καταλήγει να είναι δωδεκάπλευρο (d12)), το οποίο ζάρι μπορεί να «δωρίσει» ως έμπνευση σε έναν σύμμαχο κάποιες φορές τη μέρα ώστε όταν αυτός ο σύμμαχος χρειαστεί ενίσχυση σε μία επίθεση, απόπειρα ικανότητας (ability check) ή άμυνα (saving throw), μπορεί να ξοδέψει αυτό το ζάρι, να το ρίξει και να προσθέσει το αποτέλεσμά του στην εκάστοτε ζαριά. Υπάρχει βέβαια πάντα ο φόβος του άσσου σε αυτό το «μάννα εξ ουρανού» ζάρι και το ακόλουθο μπινελίκωμα που ξεφεύγει από τα χείλη του πιο ενάρετου παίκτη. Λιτή και ταυτόχρονα πολύπλευρη (τρίπλευρη για την ακρίβεια) ικανότητα που γοητεύει την κεντρική λειτουργία του Βάρδου αλλά ίσως αφήσει αυτούς που το ψάχνουν (πολύ) παραπάνω παραπονεμένους. Αναλόγως την επιλογή Bard College στο τρίτο επίπεδο, η ικανότητα αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ώστε να επιφέρει μειονέκτημα ίσο με το ζάρι σε αντίπαλους, είτε ώστε να ενισχύσει τη ζημιά ή την άμυνα (AC) ενός σύμμαχου.

Ύστερα έρχεται το Song of Rest, η ικανότητα του Βάρδου, μέσω χαλαρωτικού τραγουδιού, ποίησης ή ανάλογης επίδειξης τέχνης να βοηθά τους συμμάχους του να αναρρώνουν ταχύτερα από τα τραύματά τους ανάμεσα στις καθημερινές δυσκολίες της περιπετειώδους ζωής. Μηχανικά μεταφράζεται σε ένα πρόσθετο ζάρι (ξανά αρχίζει d6 και καταλήγει d12) που προστίθεται στον αριθμό πόντων ζωής που ανακτά η ομάδα σε κάθε short rest. Έχεις Βάρδο στην ομάδα σου; Τότε η σιέστα σου είναι πιο ξεκούραστη!

Στην 5η έκδοση, οι δημιουργοί αποπειράθηκαν να «μετριάσουν» τους χαρακτήρες και να φέρουν την κάθε κλάση πίσω στα μέτρα και σταθμά της, στο ρόλο τον οποίο έπρεπε να έχει εξαρχής μέσα στην ομάδα, και για μένα τα κατάφεραν καλά στο Βάρδο, ίσως όχι όσο τα κατάφεραν και στο Βάρβαρο. Πρόκειτα για μία από τις πιο περίεργες κλάσεις του παιχνιδιού, με μια αρκετά μοναδική προσέγγιση που πρέπει να μεταφράζεται και να γοητεύει ταιριαστά τους υπόλοιπους χαρακτήρες του παιχνιδιού. Τρέχοντας αυτήν την περίοδο μια περιπέτεια με Βάρδο μέσα στο ρόστερ των adveturers, μπορώ να πω ότι ο μικρός φίλος (τυγχάνει να παίζει Halfling) ανταποκρίνεται αξιοπρεπώς στο όνομα της κλάσης του.


Once upon a Troubadoure . . .

Παρατίθεται ο τίτλος ενός υπέροχου κομματιού των Nightwish και συνεχίζουμε στα ενδότερα της κλάσης, ανά έκδοση.

Θυμάστε που σας είπα ότι η έκδοση 3.5 δεν άφησε το Βάρδο να λάμψει όπως έπρεπε και μπορούσε; Η αλήθεια είναι πως όχι απλώς της έκρυψε τη λάμψη της κλάσης, αλλά της κάσταρε Entomb και την άφησε να γίνει έρμαιο των powergamers και απογοήτευση για τους περισσότερους νέους, άμαθους και αγνούς παίκτες που είχαν άλλη ιδέα του Βάρδου στο μυαλό τους. Σκληρά τα λόγια που γράφω, το ξέρω, και πολλοί πιθανότατα θα αντιδράσουν άσχημα σε αυτά, όμως θα σας εξηγήσω που βασίζω τις δηλώσει μου αυτές.

Ξέρετε πόσα class features είχε ο Βάρδος της έκδοσης 3.5 εκτός του Bardic Music;

Κανένα.

Δεν αστειεύομαι, έχω ήδη περιγράψει όλο το Βάρδο της συγκεκριμένης έκδοσης, εξαιρούμενη η ικανότητά του να κάνει ξόρκια, τα οποία είναι αδικαιολόγητα περιορισμένα στο 5ο επίπεδο και υπερβολικά λίγα στον αριθμό ώστε να θεωρούνται ποικίλα. Ένας παίκτης Βάρδου στην 3.5 ήταν αναγκασμένος να επενδύσει σε prestige classes (που δεν ήταν καθόλου κακό αν αναλογιστούμε τις τάσεις της έκδοσης, όμως αφαιρούσε σαν επιλογή από τη συνολική εικόνα του Βάρδου) ή να συμμορφωθεί με το γεγονός πως θα είναι το waterboy των υπολοίπων και θα έχει ευκαιρίες να λάμψει μόνο μέσω του καλού RP, μόνο σε downtime. Ο Βάρδος είναι η αγαπημένη μου κλάση και η καλύτερη όλων (let the rage begin) και η έκδοση 3.5 δεν του φέρθηκε στοργικά σαν μητέρα, πήρε τα καλύτερα παιχνίδια και παπούτσια στο μεγάλο του αδερφό, το Wizard.

Ο Βάρδος της 4ης έκδοσης, από την άλλη, όπως και κάθε κλάση εκείνης της έκδοσης, είχε μια πληθώρα επιλογών από τα επονομαζόμενα powers (που για το Βάρδο λέγονταν attacks) που ίσως θα μπορούσαμε να τα χωρίσουμε σε δύο γενικότερες κατηγορίες: αυτές του «πονηρού» Βάρδου και αυτές του «γενναίου» Βάρδου, που αντιστοιχούν σαφώς στην επιλογή αρετής που αναφέρθηκε νωρίτερα.

Επιτρέψτε μου να συνοψίσω συνολικά τις επιθέσεις/ικανότητες του Βάρδου σε τρεις. λέξεις: Utility, Support, Control. Δεν ξέρω τι ακριβώς για τον καθένα αυτές οι λέξεις, όμως ο Βάρδος της 4ης έκδοσης είναι ακριβώς αυτό. Δε θα κάνει την πολλή ζημιά, θα βοηθήσει όμως όλη την ομάδα και θα φέρει τη μάχη στα μέτρα που θέλει, έτσι ώστε οι δικοί του να στέκονται όρθιοι μετά από 10 γύρους και οι «κακοί» να κείτονται στο χώμα. Μετακινήσεις εχθρών και συμμάχων πάνω στο grid, penalties και boni αντίστοιχα, είτε σε ζημιά, είτε σε επίθεση, είτε σε κάποια άμυνα και...

Ωπ! Utility Spells και Daily Powers που βαφτίζονται Songs και Verses και Echoes (και λοιπά παράγωγα ήχου)! Δεν εξαφάνισε η 4η έκδοση το βασικό ρόλο του Βάρδου (ευτυχώς γι’ αυτούς), απλώς το μοίρασε σε (τι άλλο;) powers. Αν είστε οπαδοί του power system της έκδοσης, τότε όλο αυτό θα μπλέξει καλά για εσάς με τα υπόλοιπα, αλλά αν ανήκετε στο απέναντι στρατόπεδο, αυτό θα είναι ένας ακόμα λόγος να μην παίξετε Βάρδο 4ης έκδοσης.

Όσο και να παραπονιέμαι εγώ και πόσοι άλλοι βέβαια για την 4η, πολλά από τα powers είναι εντυπωσιακά, οπότε παρακάτω θα παραθέσω παραδειγματικά powers που θα ήθελα σίγουρα να έχει ο Βάρδος που ίσως να έπαιζα κάποτε σε περιπέτεια αυτής της έκδοσης.
   
    At-will: Guiding Strike (-2 σε εχθρό στην άμυνα της επιλογής σας, σωστό debuffing) και Vicious Mockery (-2 στην επόμενη επίθεση ενός εχθρού, γιατί τα debuffs δεν είναι ποτέ αρκετά και μου αρέσει να βρίζω in-game)
    Encounter: Earthquake Strike (ρίχνεις κάτω τον εχθρό που χτυπάς και για ένα γύρω όλοι οι σύμμαχοι τριγύρω κάνουν το ίδιο με τις επιθέσεις τους; Knock prone ALL the things!), Shout of Evasion (όσο κι αν η υπερβολική προσέγγιση της έκδοσης στο grid-based combat με αποστρέφει, η ικανότητα να μετακινηθεί όλη η ομάδα 2 τετράγωνα χωρίς κίνδυνο είναι υπερβολικά καλή για να παραβλεφθεί), Echoes in Time (η ομάδα για τον επόμενο γύρο κάνει ό,τι θέλει και σαν free action στο τέλος μπορεί να τηλεμεταφερθεί στο τετράγωνο το οποίο ξεκίνησε το γύρο, enough said) και Surge of Valor (shout of evasion κατά βάση, αλλά οι σύμμαχοι παίρνουν και δικαίωμα για μία επίθεση. Double profit.)
    Daily: Confusing Chorus (για κάποιους γύρους αναγκάζετε έναν εχθρό να επιτεθεί σε κάποιον – σύμμαχο ή εχθρό – πριν κάνει οτιδήποτε άλλο στη σειρά του), Irresistible Dance (κάνετε τους εχθρούς να χορεύουν προς όποια κατεύθυνση θέλετε και να δίνουν πλεονέκτημα σε εσάς και τους συμμάχους σας), Frenzied Rhythm (κάνετε τους εχθρούς σας να σφαχτούν αναμεταξύ τους :D) και Satire of Leadership (σε μία περιοχή 3x3 όλοι οι εχθροί έχουν -2 σε όλες τις άμυνες και αδυναμία 5 σε όλα τα είδη ζημιάς. Charge, minions!)
    Utility: Song of Courage (+1 στις επιθέσεις των συμμάχων σε ακτίνα 5 τετραγώνων για όση ώρα θέλετε), Song of Conquest (οι σύμμαχοι παίρνουν προσωρινούς πόντους ζωής για κάθε χτύπημά τους για ένα γύρο), Veil (μαζική αλλαγή εμφάνισης σε όλη την ομάδα για άψογες αποστολές εισχώρησης), Blink Zone (σε μια ακτίνα 2 τετραγώνων, που την κρατάτε ενεργή κατά βούληση, οι σύμμαχοί σας έχουν +2 στο AC και το Reflex και μπορούν να τηλεμεταφέρονται 2 τετράγωνα κάθε γύρο αντί να κάνουν κανονική κίνηση), Elegy Unwritten (αναγεννείτε έναν σύμμαχο που μόλις πέθανε, τον θεραπεύετε μερικώς και του δίνετε το δικαίωμα να κινηθεί και δύο τετράγωνα άφοβα) και Invisible Troupe (εσείς και κάθε σύμμαχος σε ακτίνα τριών τετραγώνων γίνεστε αόρατοι για ένα γύρο).

Μην ξεχάσω να αναφέρω και τα Paragon Paths του Βάρδου, που του δίνουν μια πιο συγκεκριμένη κατεύθυνση στην καριέρα του. Ο Student of the Seven είναι μία θρυλική προσωπικότητα που μαθαίνει να προσαρμόζει τις επιθέσεις του αναλόγως τις ανάγκες και τον εκάστοτε εχθρό ακόμα και κατά τη διάρκεια της μάχης, ο Summer Rhymer είναι ένας υπερασπιστής των δασών και της νεραϊδοχώρας, που μαθαίνει να προστατεύει και να θεραπεύει τους συμμάχους του στη μάχη ενάντια στο κακό, ο Voice of Thunder είναι εκείνος ο Βάρδος που συνδέει τη στεντόρεια φωνή του με τη δύναμη του κεραυνού, ώστε να υπερισχύσει στη μάχη, και ο War Chanter είναι εκείνος ο ηγέτης με το λάβαρο ανά χείρας, που ωθεί τους συμμάχους του στη δόξα και τη νίκη, δυναμώνοντάς τους με τη μαγική δύναμη της φωνής του.

 

 

Και φτάσαμε στα περαιτέρω του εξαίρετου Βάρδου της 5ης έκδοσης. Πρώτα θα αναφέρω με δάκρυα χαράς στα μάτια πως οι Βάρδοι μπορούν (επιτέλους) να μάθουν και να κάνουν μαγικά ξόρκια ενάτου επιπέδου! (ζητωκραυγές δικαίωσης και λύτρωσης, ανοίγουν σαμπάνιες, άνθρωποι αρχίζουν να λατρεύουν τον Corellon και τον Garl Glittergold) Τα ξόρκια αυτά είναι κλασσικά, μια μίξη από τη λίστα του Wizard και του Cleric, με προσθήκες όμως που είναι αποκλειστικές πλέον στην κλάση, και επικεντρώνονται κυρίως στον έλεγχο του πεδίου της μάχης, την προστασία και την ίαση συμμάχων, χωρίς να λείπουν και μερικά αρκετά ξεκάθαρα επιθετικά ξόρκια (Power Word: Kill anyone?).

Παρακάτω θα αναλύσω τις περαιτέρω ικανότητες καθεμία ξεχωριστά, ώστε να δίνεται μια πιο καθαρή εικόνα, μιας και λίγοι είναι οικείοι με την έκδοση και θα ακολουθήσουν τα δύο «Κολλέγια» που μπορεί να ακολουθήσει η κλάση από το τρίτο επίπεδο και μετά.

    Jack of All Trades: Κάποιοι μπορεί να το θυμούνται ως feat της 3.5, αλλά εδώ είναι αποκλειστικότητα του Βάρδου και γοητεύει την έννοια την ίδια και το ρόλο της κλάσης. Σε όσα skills δεν είστε proficient, προσθέτετε το μισό proficiency bonus σας. Οπότε, αν υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να κάνει κάποιος άλλος μέσα στην ομάδα, ίσως το προσπαθήσει και ο Βάρδος, μιας και κάνει λίγο απ’όλα.
    Expertise: Ικανότητα που την έχει και ο Rogue, και σας επιτρέπει να επικεντρωθείτε σε δύο skills που σίγουρα θα χρησιμοποιείτε περισσότερο στην καριέρα σας. Όσον αφορά τα δύο αυτά skills, το proficiency bonus σας διπλασιάζεται (μετραφραζόμενο σε ένα καθαρό +4 που γίνεται +12 στο επίπεδο 17)! Στο επίπεδο 10 επιλέγονται δύο ακόμα skills για εξειδίκευση.
    Font of Inspiration: Από το επίπεδο 5 και μετά, ανανεώνετε τις χρήσεις του Bardic Inspiration σε κάθε σύντομη ξεκούραση, παρά σε κάθε μακρά ξεκούραση.
    Countercharm: Για ένα γύρο, εσείς και οι σύμμαχοί σας μέσα σε 30 πόδια έχετε πλεονέκτημα σε άμυνα ενάντια σε ικανότητες που θα σας προκαλούσαν τις καταστάσεις terrified ή charmed.
    Magical Secrets: Προσθέτετε δύο ξόρκια στα ήδη γνωστά σας και η επιλογή μπορεί να είναι από οποιαδήποτε κλάση! Επιλέγονται δύο ακόμα ξόρκια στα επίπεδα 14 και 18. Οι Βάρδοι κάτι ξέρουν καλύτερα.
    Superior Inspiration: Σας τέλειωσαν οι χρήσεις του Bardic Inspiration; Κανένα πρόβλημα, καθώς στο επίπεδο 20, όποτε ρίχνετε initiative και δεν έχετε άλλες χρήσεις της ικανότητας, αυτόματα ανακτάτε μία χρήση της.

Όσον αφορά τις επιλογές κατεύθυνσης της κλάσης, αυτές βαφτίζονται ως κολλέγια στα οποία μελετά ο Βάρδος για να εμπλουτίσει τις ικανότητες και γνώσεις του, αναλόγως με το πως θέλει να επιδιώξει την καριέρα του. Αυτά τα κολλέγια είναι τo College of Lore, όπου ο Βάρδος μαθαίνει να ειδικεύεται σε περισσότερες ικανότητες, να χρησιμοποιεί τη μουσική του ως εμπόδιο για τους αντίπαλους, να ξεκλειδώνει περισσότερα μυστικά της μαγείας, και να χρησιμοποιεί το Bardic Inspiration ακόμα και χωρίς προετοιμασία, και το College of Valor, όπου ο Βάρδος αναλαμβάνει ο ίδιος το ρόλο του ήρωα, ειδικεύεται σε καλύτερα όπλα και πανοπλίες, ενισχύει ζημιά και άμυνα με τη μουσική του, μαθαίνει να επιτίθεται περισσότερες φορές στον ίδιο γύρο και να ακολουθεί κάθε ξόρκι του με μία επίθεση.

Δε θα το κρύψω, ο Βάρδος είναι η αγαπημένη μου κλάση, μαζί με τον Paladin. Όχι μηχανικά, σαφώς, αλλά ως προς τις αρχές που αντιπροσωπεύει μέσα στον κόσμο του D&D. Πολλοί θεωρούν πως η κλάση δεν ανήκει στο high fantasy. Screw those guys. Μέχρι τώρα πάντα η έκδοση βούλιαζε την κλάση με κάποιο τρόπο, έτσι ώστε η καριέρα και η εξέλιξη ενός παίκτη Βάρδου να ήταν στην καλύτερη περίπτωση δύσφορη, όμως για δεύτερη φορά και με δεδομένα στα χέρια μου νιώθω δικαιωμένος από την 5η έκδοση. Ο Βάρδος είναι ένας μικρός ελβετικός σουγιάς από το πρώτο μέχρι το εικοστό επίπεδο, χωρίς να μένει στη σκιά των υπολοίπων. Δοκιμάστε τον, θα σας ανταμείψει με το παραπάνω.

Την επόμενη εβδομάδα, θα επιστρέψω με άρθρο για τον Cleric!

Till next time,
Keep rolling those dice.

 

 

 

Γιάννης Τζεβελέκος

Φοιτητής Γραφιστικής, ερασιτέχνης επίδοξος συγγραφέας του φανταστικού, αιώνιος σκλάβος της φρουτώδους μπύρας, και στον ελεύθερό μου χρόνο ανοίγω στη μέση κεφάλια παικτών D&D με το «ζάρι της τιμωρίας». Όταν δεν έχω κυριολεκτικά τίποτα καλύτερο να κάνω με το χρόνο μου, γράφω και άρθρα για μια ομάδα τυρρανικών μινωταύρων.

Τελευταία άρθρα από τον/την Γιάννης Τζεβελέκος