Πέμπτη, 27 Μάρτιος 2014 00:00

Castles & Crusades

Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Ένα old school rpg που απευθύνεται σε όσους θέλουν ένα εύκολο σύστημα με ρετρό αισθητική.

Το Castles and Crusades σχεδιάστηκε το 2004 και είναι μια προσπάθεια απλοποίησης του d20 με στοιχεία από προηγούμενες εκδόσεις του παιχνιδιού. Δεν έχω εμπειρία από την 3η έκδοση του d&d κι επομένως δεν μπορώ να κρίνω πόσα πράγματα κρατήσανε και με ποιόν τρόπο, αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά, είναι πως λείπουν τα skills και τα feats. Αγόρασα ένα bundle με pdf από το drive thru που περιείχε το Castle Keepers Guide (κάτι σαν το DM Guide), το Players Handbook, βιβλία με τέρατα και θησαυρούς, μια περιπέτεια και ένα βιβλίο με θεούς και λοιπές σάλτσες. Το κόστος ήταν 40 ευρώ περίπου, αλλά αν θέλει κανείς το players handbook κοστίζει γύρω στα 15. Τις διάφορες επιλογές αγοράς αλλά και το σύνολο των προϊόντων που είναι διαθέσιμα, μπορείτε να τα δείτε εδώ. Το players handbook το είχα αγοράσει και παλιότερα σε μορφή mobi για το kindle της amazon, αλλά παρόλη την ευκολία που προσφέρει στο διάβασμα η αγαπημένη μου συσκευή, τα “σπασμένα” πινακάκια και η έλλειψη δυνατότητας εκτύπωσης το έκαναν ουσιαστικά άχρηστο στο τραπέζι και δεν το συνιστώ. Τώρα που έχουμε μια ιδέα όσον αφορά στην τιμή και τον τρόπο αγοράς του, ας δούμε για ποιόν λόγο να το αγοράσει κανείς…

Τι μου προσφέρει το Castles and Crusades;

Είναι ένα εύκολο σύστημα. Όταν λέμε εύκολο, εννοούμε πως ο fighter στο 1ο επίπεδο κερδίζει specialization με ένα όπλο, το οποίο του προσφέρει +1 στο να πετύχει τον αντίπαλο και την ζημιά που του προκαλεί. Στο 4ο επίπεδο κερδίζει μια επιπλέον επίθεση ενάντια σε αντιπάλους με 1 Hit Die και στο 7ο μια επιπλέον επίθεση, ανεξαρτήτως αντιπάλου. Προσθέστε πως οι τελευταίες δύο δυνατότητες δεν μπορούν να συνδυαστούν και έχετε όλες (αλήθεια, όλες!) τις επιλογές που θα χρειαστεί να κάνει ένας παίκτης που θα επιλέξει τον fighter μέχρι το 20ο επίπεδο. Μπορείτε να διδάξετε το παιχνίδι ΚΑΙ να φτιάξετε έναν χαρακτήρα μέσα σε 5 λεπτά. Αυτή η υπεραπλούστευση μπορεί να αποθαρρύνει έναν έμπειρο παίκτη, αλλά είναι μια ιδανική προσέγγιση για κάποιον που παίζει για πρώτη φορά.
Μπορείτε να παίξετε κλασικές περιπέτειες σχεδόν… out of the box. Δηλαδή διαβάζετε το βιβλίο, φτιάχνετε τους χαρακτήρες σας, παίρνετε μια περιπέτεια στην τύχη από τα βιβλία του AD&D που σκονίζονται στην βιβλιοθήκη σας τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια (πάνω - κάτω) και αρχίζετε να παίζετε. Δεν χρειάζεται conversion. Αφαιρείτε 19 από το armor class του ad&d τέρατος και προκύπτει το armor class του c&c τέρατος. Ή χρησιμοποιείτε το αντίστοιχο τέρας από τα βιβλία του c&c και γλιτώνετε τον πονοκέφαλο. Ψάξτε στο internet και θα βρείτε αρκετά post με συμβουλές (conversion guides). Το παράδειγμα το έφερα για να σας δείξω πόσο εύκολο είναι να παίξετε μια κλασσική περιπέτεια με τους κανόνες του c&c. Φήμες λένε πως το conversion είναι εύκολο και για τις περιπέτειες της 3ης έκδοσης. Με όλα τα βιβλία που είναι διαθέσιμα στα ιντερνετς (αλλά και στο http://www.dndclassics.com/) είναι σίγουρο πως θα κινδυνεύσετε μονάχα από τον πονοκέφαλο όσο θα προσπαθείτε να βρείτε το καλύτερο σενάριο για εσάς και τους φίλους σας.
Πληθώρα επιλογών. Όχι, δεν αναφέρομαι στις ικανότητες του fighter αλλά στα προϊόντα που υπάρχουν για να στηρίξουν το παιχνίδι. Εκτός από τις περιπέτειες πρώτης και δεύτερης έκδοσης (και με λίγο περισσότερη δουλειά της τρίτης) που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, ο εκδοτικός οίκος έχει δεκάδες περιπέτειες αλλά και ένα campaign setting για να στηρίξει το παιχνίδι. Υπάρχουν ακόμα supplements (arms and armor, engineering dungeons κτλ) και ένα βιβλίο με κανόνες μάχης με μινιατούρες (fields of battle). Δεν μπορώ να έχω άποψη για τα τελευταία αφού δεν τα έχω, αλλά υπάρχουν για όποιον θέλει να τους ρίξει μια ματιά.
Επιπλέον δυνατότητες. Στο Castle Keepers Guide, θα βρείτε περισσότερες επιλογές, αν θέλετε να προσθέσετε κάτι στο παιχνίδι σας. Κάποιες επιλογές μοιάζουν παράξενες (έχει κανόνες ομορφιάς, αλήθεια, κανόνες ομορφιάς!) κάποιες άλλες πιο λογικές (π.χ. επιπλέον επιλογές για τον κακομοίρη τον fighter όταν φτάνει σε υψηλά επίπεδα). Προετοιμαστείτε για ατέλειωτες σελίδες με λογάκια, λογάκια κι από κάτω πινακάκια, πινακάκια και ξανά πινακάκια. Εμ, η ρετρό αίσθηση έχει και κάποιο τίμημα. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτοί οι κανόνες δεν συμπεριλαμβάνονται στο players guide όπως θα περίμενε κανείς αλλά τουλάχιστον είναι καλό να ξέρεις πως υπάρχουν. Θεωρώ πως οι κανόνες αυτοί είναι optional, αλλά και πάλι, δεν είναι ξεκάθαρο μέσα στο βιβλίο. Αυτό που θεώρησα ως το πιο ωραίο κομμάτι του βιβλίου, είναι οι κανόνες για mana και spell slots που αντικαθιστούν το default σύστημα της vancian μαγείας (έ! Τι φωνάζεις; Γούστα είναι αυτά!). Ενδεχομένως να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κομμάτια αυτών των κανόνων για το δικό σας AD&D ή 3.x παιχνίδι.
Όμορφα βιβλία. Το player’s guide είναι έγχρωμο, όμορφο και ευανάγνωστο. Αυτό που δεν μου άρεσε ιδιαίτερα, είναι πως τα spells είναι ταξινομημένα αλφαβητικά (wizard, illusionist, druid και cleric μαζί) κάτι που κάνει εύκολη την εύρεσή τους, αλλά όχι και την επιλογή τους στην αρχή του παιχνιδιού.

Η καινοτομία του παιχνιδιού

The SIEGE engine. Όταν χρειάζεται να κάνετε ένα check (π.χ. θέλω να πηδήξω πάνω στο τραπέζι και στην συνέχεια να πιαστώ από τον πολυέλαιο) δεν έχετε να χρησιμοποιήσετε κάποιο skill (όπως π.χ το acrobatics στην 4η έκδοση). Αντίθετα, κάνετε ένα απλό dexterity check. Αν η επιδεξιότητά σας είναι primary ability, ο αριθμός που πρέπει να φέρετε στο ζάρι αφού προσθέσετε την dexterity και το επίπεδό σας είναι το 12 συν ένας βαθμός δυσκολίας που αποφασίζει ο Castle Keeper (DM) ποιος θα είναι. Αν είναι δευτερεύουσα, τότε είναι το 18. Ποιές ικανότητες είναι πρωτεύουσες και ποιες όχι, εξαρτάται από την φυλή, την τάξη και την δική σας επιλογή. Π.χ. ένας fighter με dexterity modifier +1 στο 3ο επίπεδο πρέπει να φέρει 1 (dex. Mod.) + 3 (level) + d20 = 12+x για να πετύχει (δηλαδή τουλάχιστον 9 στο ζάρι). Αν το dexterity δεν είναι primary, τότε θα έπρεπε το σύνολο ικανότητας, επιπέδου και ζαριού να είναι 18 συν κάτι, το οποίο είναι πιο δύσκολο.
Primary Ability check = Ability mod. + Level + d20 = 12 + challenge level
Secondary Ability check = Ability mod + Level +d20 = 18 + challenge level

Τα αρνητικά.

Διάρκεια ζωής. Ένα πολύ απλό σύστημα είναι ιδανικό για να προσελκύσουμε καινούργιους παίκτες στο χόμπι ή για να αποκτήσουμε μια εμπειρία με τα παιχνίδια ρόλων, χωρίς να χρειάζεται να ψάχνουμε κανόνες και υποκανόνες και εξαιρέσεις των υποκανόνων που έρχονται σε αντίθεση με άλλους κανόνες. Από την εμπειρία μου όμως, όσο οι παίκτες συνηθίζουν το σύστημα, θέλουν το “κάτι παραπάνω”, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως θα γίνουν rules lawyers ή κάτι τέτοιο. Σε αυτό το σημείο, πιστεύω πως το c&c θα απογοητεύσει την ομάδα. Οι λίγες επιλογές είναι μια εξαιρετική αρχή που θα φουντώσει το ενδιαφέρον των παικτών, αλλά μπορεί εύκολα να γίνει η αιτία που ο ενθουσιασμός τους θα ξεθυμάνει. Φυσικά κάτι τέτοιο είναι υποκειμενικό, αλλά νομίζω πως λίγοι θα φτάσουν στο 20ο επίπεδο παίζοντας το c&c.
All levels are dead. Αλήθεια! Όταν ανεβαίνετε level, με εξαίρεση κάποια επιπλέον ικανότητα που αν είσαστε πολύ - πολύ τυχεροί θα λάβετε, δεν αλλάζει τίποτα στο χαρτί του χαρακτήρα σας. Κατά κάποιον τρόπο αλλάζουν πολλά (θυμηθείτε το παράδειγμα του fighter που θέλει να κάνει την μαϊμού στον πολυέλαιο που προανέφερα πόσο πιο εύκολα θα κρεμαστεί αν είναι 5ου επιπέδου, αφού θα έχει +5 αντί για +3) αλλά τις περισσότερες φορές, το μόνο πράγμα που θα γράψετε στο character sheet, είναι ο αριθμός του level σας. Το οποίο είναι κακό γιατί είναι εξαιρετικά προβλεπόμενο και γιατί οτιδήποτε σχετίζεται με μια ικανότητά σας θα αυξάνει αυτόματα. Ανέβηκες ένα level; Θα σου είναι πιο εύκολο κατά 1 να ρίξεις με το τόξο, να περπατήσεις σε τεντωμένο σκοινί και να κάνεις τάκλιν στον αντίπαλο επιθετικό των ορκ. Σε κανένα από αυτά όμως δεν θα είσαι πραγματικά καλύτερος ή χειρότερος, αφού όλα σχετίζονται με το dexterity.
Αυτό που θέλεις να κάνεις απαγορεύεται. Κι αυτό που θέλει να κάνει ο διπλανός σου απαγορεύεται. Αν είσαι κλέφτης (ρογκάς κατά το ελληνικότερο) και φοράς πανοπλία που δεν επιτρέπεται (μια ωραία, γυαλιστερή plate ας πούμε) δεν μπορείς να κάνεις backstab. Κι αν αυτό μπορείς να το δικαιολογήσεις, τότε να σε πληροφορήσω πως δεν μπορείς να “μιλήσεις” την cant, που είναι μια “συνωμοτική γλώσσα του δρόμου με νοήματα” και είναι μια από τις ικανότητες του κλέφτη στο c&c. Και όχι, δεν υπάρχει κάποιο feat που θα σου επιτρέψει να εκπαιδευτείς στην plate armor, δεν πα να φτάσεις στο 20ο επίπεδο και να έχεις σώσει τον κόσμο ολόκληρο. Νοήματα, δεν θα μπορείς να κάνεις… (Φυσικά όλα φτιάχνονται με λίγους σπιτικούς κανόνες, αλλά το σύστημα από το "κουτί" σου λέει πως δεν μπορείς...) 
Άσχημα βιβλία. Το Castle Keepers Guide είναι άσχημο, ασπρόμαυρο και δυσανάγνωστο. Αλλά τουλάχιστον έχει κάποιους εξαιρετικούς κανόνες (και πινακάκια ομορφιάς).

Εν κατακλείδι…

Το Castles and Crusades ΔΕΝ απευθύνεται σε εσένα power player, μανιακέ συλλέκτη των feat, μετεμψύχωση του Ναπολέοντα με τα πέντε διαφορετικά playmats και τις οχτώ κούτες μινιατούρες. Δεν απευθύνεται καν στον σύγχρονο παίκτη που έχει μάθει πως δυο ranger ίδιου επιπέδου μπορεί να είναι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους επειδή έκαναν διαφορετικές επιλογές όσο ανέβαιναν επίπεδα. Αλλά παρόλη την απλότητά του και τις ελλείψεις, με μετέφερε σε μια εποχή, πολλά χρόνια πίσω, όπου το gameplay ήταν πολύ διαφορετικό, πιο λογοτεχνικό και λιγότερο “θα κάνω αυτό γιατί μου δίνει 1d6 περισσότερη ζημιά”. Δεν ξέρω αν θα βρω ποτέ κάποιον για να δοκιμάσω ένα campaign, αλλά χαίρομαι που αγόρασα τα βιβλία κι ανυπομονώ να δοκιμάσω αυτό το Cleric’s Challenge II που η μοίρα το έφερε και δεν έπαιξα ποτέ… Δεν είναι τυχαίο πως επέλεξα να το αγοράσω ενώ γνώριζα ήδη τι να περιμένω και πως δεν είναι το παιχνίδι που έχω ανάγκη σήμερα. Επειδή δεν πρόκειται ποτέ ξανά να διαβάσω τους κανόνες του AD&D, το C&C είναι η καλύτερη δυνατή εναλλακτική για να αξιοποιήσω τις περιπέτειές μου!

Fantasmamore

Περήφανος πατέρας του πιο όμορφου half-elf στον κόσμο, γεγονός παράξενο αν αναλογιστεί κανείς πως είμαι ένας κοκκινοτρίχης νάνος με γενειάδα την οποία ενίοτε δένω σε πλεξούδες τις οποίες το half-elf αρέσκεται να τραβά...

Ιστότοπος: fantasmamore.com/

Τελευταία άρθρα από τον/την Fantasmamore