Δευτέρα, 15 Οκτωβρίου 2012 00:00

Πως να διδάξω το παιχνίδι

Γράφτηκε από τον
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Μάλιστα, έχεις διαβάσει τις 300 σελίδες του Rules Compendium (και μάλιστα δυο φορές μπας και καταλάβεις τους κανόνες), έχεις βρει και μια παρέα (επιτέλους) που θέλει να περάσει το απόγευμα της Παρασκευής με το να επισκέπτεται μαγικές πόλεις και να πολεμά με δράκους (απείρως πιο δύσκολο από το Rules Compendium) και ετοιμάζεσαι για την πρώτη σου περιπέτεια.

Φυσικά κανείς από τους φίλους σου δεν είναι διατεθειμένος να πάρει phd στα conditions κατά την διάρκεια της μάχης και να διαβάσει τα 69.000 feats για να διαλέξει αυτά που θέλει για τον χαρακτήρα του. Ή έστω να κάνει τους υπολογισμούς.
Το μόνο που θέλει είναι να ρίξει το ζάρι και να περάσει καλά.
Αντιλαμβάνεσαι το χάος που χωρίζει τους κανόνες και την δημιουργία ενός PC από το “περνάω καλά”. Εσύ καλείσαι να το γεφυρώσεις.

Συνδρομή στο DDi
Αν σου περισσεύουν 7 ευρώ, δώστα εκεί, έστω και για ένα μήνα. Μόνο ο Character Builder αξίζει τα λεφτά του και θα σου φανεί πολύ χρήσιμος.

TIP: Κατέβασε όλα τα άρθρα των “περιοδικών” Dungeon και Dragon, ιδιαίτερα στην περίπτωση που δεν θα συνεχίσεις την συνδρομή σου μετά τον πρώτο μήνα...


Pre-generated Characters
Φτιάξε διάφορους χαρακτήρες, έτοιμους για μάχη. Επέλεξε αυτούς που σου αρέσουν περισσότερο και ταιριάζουν στον κόσμο που έχεις στο μυαλό σου. Δεν είναι υποχρεωτικό να βάλεις barbarian αν δεν σου αρέσουν ή να περιλάβεις την ράτσα του tiefling που δεν μπορείς να χωνέψεις. Αν ο παίκτης ζητήσει κάτι τέτοιο στο μέλλον, το βλέπεις.
Φρόντισε να φτιάξεις δυο fighter τουλάχιστον, καθώς αυτή η τάξη “πουλάει” πιο πολύ ιδιαίτερα στους αρχάριους. Φυσικά κάλυψε όλους τους ρόλους.
Αν έχεις συνδρομή στο DDi, εκτύπωσε τα χαρτιά των χαρακτήρων, αλλιώς συμπλήρωσε όλα τα στατιστικά τους.

TIP: Διάλεξε ράτσες και τάξεις που έχεις στα βιβλία σου. Έτσι αν κάποιος ενδιαφερθεί να μάθει περισσότερα για τους elf ή τους cleric, μπορείς να του δανείσεις το βιβλίο ή να το χρησιμοποιήσεις κατά την διάρκεια του παιχνιδιού για να λύσεις μια απορία ή να κοιτάξεις κάτι που δεν καταλαβαίνεις, αν δεν έχεις πρόσβαση σε υπολογιστή.


Ετοίμασε τις δυνάμεις
Εκτύπωσε τις κάρτες με τις δυνάμεις και κόψτες. Μπορείς να τις βάλεις και σε προστατευτικές θήκες αν θες, τόσο για προστασία, όσο και για να μειώσεις το κόστος της εκτύπωσης. Έτσι μπορείς να εκτυπώνεις όλες τις κάρτες ασπρόμαυρες, αλλά να τις βάζεις σε πράσινα φακελάκια για να ξεχωρίζουν πως είναι at-will, από τις αντίστοιχες στα κόκκινα φακελάκια που είναι encounter. Εγώ χρησιμοποιώ αυτά. Το μέγεθος τους χωράει τις κάρτες που δημιουργεί ο character builder και βγαίνουν σε όλα τα χρώματα που θα χρειαστείς.

Tip! Αν έχεις την δυνατότητα, μετέφρασε τις κάρτες σου στα ελληνικά, κυρίως το όνομα και την περιγραφή! Αυτό θα βοηθήσει τους παίκτες να φανταστούν τι κάνει η δύναμη, ακόμα κι αν ξέρουν καλά αγγλικά...


Διάβασε την περιπέτεια (καλά)!
Πρέπει να είσαι προετοιμασμένος, ιδιαίτερα αν είσαι νέος στο επάγγελμα. Εγώ πριν παίξω την πρώτη μου περιπέτεια, την είχα τρέξει μόνος μου στο σπίτι (την μισή - μετά πήγε να εκραγεί το κεφάλι μου). Έτσι είδα πως πάει η μάχη και ήξερα λίγο καλύτερα τι να ζητήσω από τους παίκτες μου να προσέξουν. Το απόγευμα πριν το παιχνίδι, ξαναρίξε μια ματιά στα στατιστικά των τεράτων για να τα έχεις πρόχειρα...

Υλικά
Φρόντισε να έχεις αρκετά μολύβια και τουλάχιστον μια γόμα. Εγώ είχα αγοράσει και μικρά μαρκαδοράκια (αυτά τα φοσφορίζοντα) ώστε να σημειώνουν ότι επιθυμούν οι παίκτες μου. Ξεχώρισε και βάλε σε ξεχωριστό κουτάκι τα tokens που παίρνουν μέρος στην περιπέτεια ώστε να μην ψάχνεις τελευταία στιγμή να τα βρείς. Αν έχεις το DM's Kit έχεις και tokens για τους χαρακτήρες. Βάλτα κι αυτά στο κουτάκι τους. Εγώ χρησιμοποιώ μεταλλικά κουτάκια από καραμέλες, αλλά θήκες καπνού, κουτιά από τσιγάρα, ακόμα και κουτιά από καφέ κάνουν την δουλειά. Πάρε ένα δεύτερο σετ από ζάρια. Αν έχεις την δυνατότητα εκτύπωσε τον χάρτη της Nentir Vale ή οποιασδήποτε περιοχής σκέφτεσαι να χρησιμοποιήσεις.

Εισαγωγικό μπλα - μπλα
Μην σπαταλήσεις πολύ χρόνο περιγράφοντας τον κόσμο, τις ράτσες και τις θρησκείες, γιατί οι φίλοι σου θα βαρεθούν. Συνήθως κάτι του στυλ “Μοιάζει με τον κόσμο του Τόλκιν, υπάρχουν ελφ που χτίζουν πόλεις σε αρχαία δάση, γκρινιάρηδες νάνοι που χτίζουν πόλεις μέσα στα βουνά, άνθρωποι και halfling (hobbit), μάγοι και πολεμιστές, δράκοι και όρκ, ξόρκια, τόξα και σπαθιά, καλωσήρθατε” κάνει την δουλειά του.
Τα υπόλοιπα θα τα ανακαλύψουν σιγά - σιγά κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Φρόντισε μόνο να τους τονίσεις πως μπορούν να κάνουν οτιδήποτε τους έρθει στο κεφάλι, σαν να ήταν οι ήρωες ενός βιβλίου που γράφουν οι ίδιοι. Οτιδήποτε!

Ο βασικός κανόνας
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθουν οι παίκτες σου, είναι το πότε και γιατί ρίχνουμε το ζάρι. Μοίρασέ τους τα χαρτία του χαρακτήρα τους (αλλά όχι τις κάρτες) και εξήγησέ τους τα abilities τους. Λίγες λέξεις είναι αρκετές. Π.χ. Strength είναι το πόσο δυνατοί είστε. Μην εξηγήσεις ακόμα τα skills. Αντιθέτως κάντους ένα παράδειγμα του παιχνιδιού. Εγώ συνηθίζω να λέω το παρακάτω:

“Ας πούμε πως έχετε προσληφθεί από έναν μάγο για να παραδώσετε ένα μήνυμα σε έναν άλλο μάγο σε μια άλλη πόλη. Ενώ περνάτε μέσα από ένα δάσος (πουλάκια κελαηδούν, το χορτάρι καλύπτει τα πάντα με ένα πράσινο χαλί, ο μελισσούλος κυνηγά την μελισσούλα κτλ κτλ), παρατηρείτε ίχνη στο έδαφος, που δεν μοιάζουν ανθρώπινα. Τώρα θα κάνουμε το πρώτο μας skill check. Βλέπετε στο χαρτί σας που γράφει “nature”; Ρίξτε ένα ζάρι με 20 πλευρές ο καθένας σας, προσθέστε τον αριθμό δίπλα από το nature και πείτε μου ο καθένας το αποτέλεσμα του.
Στον παίκτη με το μικρότερο αποτέλεσμα πες “τα ίχνη πηγαίνουν δυτικά”. Σε αυτόν με τον μεγαλύτερο πες τι πλάσματα φαίνεται πως άφησαν αυτά τα ίχνη, πόσα είναι κι ότι σέρνουν κάτι σαν κάρο... Στην συνέχεια πες τους πως μόλις έμαθαν τον πιο σημαντικό τους κανόνα!

Ρίχνω ένα ζάρι με 20 πλευρές, προσθέτω ή αφαιρώ τον αριθμό που σχετίζεται με αυτό που θέλω να κάνω και προσπαθώ να πετύχω έναν αριθμό - στόχο, τον οποίο δεν χρειάζεται να γνωρίζω.


Αργότερα τους εξηγείς πως ο αριθμός - στόχος αλλάζει. Δεν είναι το ίδιο δύσκολο να ακολουθήσουν φρέσκα ίχνη στο χιόνι ή σε πετρώδες έδαφος, αν είναι μέρα ή νύχτα, αν έχουν συναντήσει ξανά το πλάσμα ή αν το βλέπουν για πρώτη φορά κτλ κτλ.

Τι κάνω κατά την διάρκεια της μάχης
Εξήγησέ τους πολύ συνοπτικά ότι έχουν έναν αριθμό επίθεσης, έναν αριθμό άμυνας και πόντους ζωής. Ξεκίνησε την περιπέτεια και περίμενε μέχρι να φτάσουν στον πρώτο τους encounter. Εξήγησέ τους τι μπορούν να κάνουν κατά την διάρκεια της μάχης. Αν έχεις την Dungeon Master Screen, κόλησε ένα post-it πάνω της και γράψε:

Κατά την διάρκεια της μάχης μπορώ να:
Κάνω μια κίνηση (move action)
Κάνω κάτι που δεν απαιτεί την προσοχή μου (minor action)
Κάνω μια πράξη όπως να επιτεθώ (standard action)
* όποια από τα παραπάνω και με οποιαδήποτε σειρά



Επίθεση!
Μοίρασέ τους μόνο τις at-will κάρτες. Άσε τους δυο λεπτά να τις διαβάσουν. Βοήθησέ τους να καταλάβουν ότι ο κανόνας είναι ο πρώτος που μάθανε. Ρίχνουν ένα d20, προσθέτουν τον αριθμό που λέει η κάρτα και προσπαθούν να πετύχουν τον αριθμό στόχο, δηλαδή την άμυνα του τέρατος. Ύστερα επιθέσου εσύ και δώσε τους να καταλάβουν τι σημαίνει ο αριθμός άμυνας τους και οι hit points τους.
Στον δεύτερο encounter μοίρασέ τους τις encounter cards και εξήγησέ τους πως είναι κάτι σαν τις πρώτες, μόνο που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο μια φορά στην μάχη. Αν παραστεί ανάγκη εξήγησέ τους το second wind για να γιατρευτούν.
Στον τρίτο encounter μοίρασέ τους τις daily και όταν τελειώσει η μάχη, κάνε τους να ξεκουραστούν (extended rest).
Τόνισέ τους πως τα πάνε πολύ καλά και πως ήδη μάθανε το 90% των κανόνων! Κι αν τώρα τους φαίνεται μπερδεμένο, μετά από μια - δυο περιπέτειες θα τις έχουν μάθει απέξω κι ανακατωτά! Εξάλλου, είναι παιχνίδι, όχι επιστήμη! Κι αν δεν ξέρουν τι να κάνουν, να σου πουν με απλά λόγια τι θα ήθελαν και θα το “μεταφράσεις” εσύ στους κανόνες του παιχνιδιού.

Στις επόμενες περιπέτειές τους εξήγησε λεπτομέρειες όπως το flank ή οτιδήποτε μπορεί να έχω ξεχάσει. A! Εγώ δεν χρησιμοποιώ initiative γι’ αυτό και δεν το συμπεριέλαβα στους κανόνες.

Συμπέρασμα
Βοήθησε τους παίκτες σου να κάνουν “παράξενα πράγματα” (όχι μόνο μάχη - λάφυρα - μάχη) και επιβράβευσε τις ενέργειές τους. Όλα όσα έγραψα παραπάνω φαίνονται (και είναι) πολλή δουλειά για την πρώτη περιπέτεια, αλλά μια καλή αρχή μπορεί να κάνει τους φίλους σου να κολήσουν με το παιχνίδι. Ανάλογα με την εμπειρία τους (αν έχουν παίξει προηγούμενη έκδοση του παιχνιδιού ή αν τους αρέσουν άλλα RPG στον υπολογιστή και ξέρουν την λογική) ενδεχομένως να κάνεις τα βήματα πιο γρήγορα ή πιο αργά.
Η λογική είναι πως παρουσιάζοντας τους κανόνες βήμα - βήμα, μαθαίνουν πιο γρήγορα, από το να αρχίσεις τις ρητορείες και τις αμπελοφιλοσοφίες σχετικά με κάθε λεπτομέρεια του παιχνιδιού. Εξάλλου δεν παίζεις λάθος όταν δεν ακολουθείς τους κανόνες, αλλά όταν δεν περνάς καλά. Άλλαξε τους κανόνες αν το επιθυμείς. Ούτως ή άλλως, οι κονόνες υπάρχουν για να βάζουν το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα στηρίξουμε μια ιστορία που “γράφουμε” όλοι μαζί και δεν είναι αυτοσκοπός!

Καλή διασκέδαση!

Fantasmamore

Περήφανος πατέρας του πιο όμορφου half-elf στον κόσμο, γεγονός παράξενο αν αναλογιστεί κανείς πως είμαι ένας κοκκινοτρίχης νάνος με γενειάδα την οποία ενίοτε δένω σε πλεξούδες τις οποίες το half-elf αρέσκεται να τραβά...

fantasmamore.com/

Τελευταία άρθρα από τον/την Fantasmamore